Fietser laat zich nog lastig volgen

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Ron Hendriks
  • Uitgever:Fietsverkeer 35
  • Datum:04-12-2014

Het zogenaamde ‘tracken&' van fietsen is niet eenvoudig omdat fietsen geen specifieke kenmerken hebben, zoals bijvoorbeeld een kenteken. Je kunt de fietsers zelf wel volgen als ze een smartphone op zak hebben. Globaal, met behulp van bijvoorbeeld Wifi-tracking. En precies, als ze bereid zijn een speciale app te installeren. Maar het valt niet mee om ze daartoe over te halen. Wat beter gaat is het volgen van fietsers als ze een stalling bezoeken, want dan kun je de fiets ‘insc


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Een smartphone zendt continu een zogenaamd MAC-adres uit, op zoek naar een wifinetwerk in de buurt. Dat MAC-adres is uniek, dus als je op twee meetpunten hetzelfde adres terugziet, gaat het om dezelfde smartphonegebruiker. En dan is ook uit te rekenen hoe lang iemand erover heeft gedaan om de tussenliggende afstand te overbruggen, waaruit de snelheid is af te leiden.
    In Lochem heeft bureau Keypoint onlangs een proef uitgevoerd met wifimetingen.

    Als je individuele gebruikers de hele weg kunt volgen, ontstaat een veel nauwkeuriger beeld. GPS-tracking heet dat. Wil je als verkeerskundige dataverzamelaar locatiegegevens inwinnen, dan moet je het voorlopig nog hebben van fietsers die bereid zijn jouw speciale app te installeren én te gebruiken. Zowel het een als het ander levert in de praktijk de nodige problemen op.

    Via het FietsparkeerManagementSysteem (FMS) van het Fietsberaad kom je meer te weten of de stallende fietser. Het systeem legt gegevens van de stallinglocatie, de fiets, de fietser en de tijd vast. Voorwaarde is wel dat de fiets is voorzien van een kenmerk: een barcodesticker of een RFID-chip in een sleutelhanger of aan de fiets bevestigd. Dergelijke RFID-chips gebruikt men ook vaak bij systemen om werknemers te belonen als ze met de (elektrische) fiets komen. Die worden dan eenvoudig bij binnenkomst van de stalling geregistreerd.

    Er wordt dus al met al de nodige data verzameld door diverse apps en andere systemen. Bij elkaar opgeteld is zo al meer inzicht te krijgen in het mobiliteitsgedrag van fietsers. Dat veronderstelt wel dat die data handzaam als ‘open data’ beschikbaar zijn. Maar dat is niet vaak het geval, nog los van het feit dat er nauwelijks sprake is van standaardisatie van fietsdata.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietser laat zich nog lastig volgen

Scroll naar boven