Rust alle fietsen uit met een chip en je kunt de fietser op maat bedienen. Makkelijk om het fietsparkeren te organiseren, praktisch als je wilt onderzoeken waar dat nieuwe fietspad moet komen, en handig als je een onderdeel voor je fiets nodig hebt.
Er zijn verschillende soorten chips die in aanmerking komen voor een fiets. Het bekendst zijn de RFID-chip. Er zijn chips die alleen van dichtbij zijn uit te lezen, maar ook chips die je op 5 of 10 meter afstand kunt scannen. Welke oplossing men ook kiest, hij moet ook op bestaande fietsen en import fietsen zijn toe te passen.
Maar er zijn meer opties. Bijvoorbeeld een simkaart, waarmee je continu informatie cq. je locatie kunnen doorgeven via het gsm-netwerk (handig als je fiets zoek is). Die zijn wel aanzienlijk duurder in het gebruik vanwege het gsm-abonnement en ze vragen (meer) stroom. Een nieuwe kanshebber is LoRa. De afkorting staat voor Low Power Wide Area Network (Long Range). Het is vergelijkbaar met het gsm-netwerk, met als belangrijkste verschil dat LoRa is ontwikkeld om kleine hoeveelheden data te versturen tegen veel lagere kosten.
Welke techniek zich het beste leent voor de fiets, is nog een open vraag. Het antwoord op die vraag hangt ook samen met de informatie die je wil gaan verzamelen. Je zou om te beginnen de belangrijkste kenmerken van de fiets in één database kunnen onderbrengen. Bedrijven en instellingen kunnen deze database vervolgens intern gebruiken om er hun eigen gegevens aan te koppelen. Daarbij moet je de fietser van nut en noodzaak van een geavanceerdere tag zien te overtuigen.