Campagnevoorbeeld - de Verkeersslang

  • Soort:Brochures & Flyers
  • Auteur:Fietsberaad
  • Uitgever:Fietsberaad
  • Datum:18-01-2010

Om het autoverkeer rond scholen terug te dringen heeft DTV Consultants het spel met de Verkeersslang geïntroduceerd. De kinderen moeten gedurende één lesweek zoveel mogelijk met de fiets, te voet of met het openbaar vervoer naar school komen.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Campagnevoorbeeld - de Verkeersslang 

    FotoVerkeersslangOpSchool

    1 Inleiding

    In deze notitie is een korte beschrijving gegeven van de campagne de Verkeersslang. In het PDF document vindt u de brochure.

    1.1 Omschrijving

    Om het autoverkeer rond scholen terug te dringen heeft DTV Consultants in Nederland het spel met de Verkeersslang geïntroduceerd. De kinderen moeten gedurende één lesweek zoveel mogelijk met de fiets, te voet of met het openbaar vervoer naar school komen. Hiermee verdienen zij een sticker. Deze stickers worden dagelijks verzameld en op een spandoek van de Verkeerslang. Als de Verkeersslang aan het einde van de week vol is, verdienen de kinderen een prijs.

    Een vergelijkbare campagne gericht op scholen is in Tilburg gehouden in 2006. De campagne Op fiets naar school beter voor iedereen is door het bureau Rescon gevalueerd. Klik hier om naar het evaluatierapport te gaan.

    1.2 Wanneer

    De Verkeersslang wordt sinds 2003 ingezet en de scholen kunnen gedurende het hele schooljaar deelnemen.

    1.3 Betrokken partijen
    • Gemeente
    • Politie
    • Veilig Verkeer Nederland
    • Verkeersouders
    • Leerkrachten van scholen
    • Leerlingen van scholen

    1.4 Doel(en)

    Het doel van de Verkeersslang is dat ouders, kinderen en leerkrachten op een bewuste manier naar school komen en oog hebben voor de verkeersveiligheid in de directe schoolomgeving, maar ook aandacht hebben voor het milieu en de gezondheid.

    1.5 Doelgroep(en)

    Kinderen en hun ouders (indirect ook de leerkrachten).

    1.6 Campagnemateriaal

    • Informatiebijeenkomst (optioneel)
    • Verkeersveiligheidsschouw (optioneel)
    • Eindrapportage (optioneel)
    • Verkeersslangbox (voor inhoud zie hieronder)
      o Spandoek
      o Kaartjes
      o Stickers
      o Posters
      o Draaiboek
      o Informatie voor de ouders
      o Groepenformulieren vervoerwijze
      o Schoolformulieren vervoerwijze
    • Campagneorganisatie website: www.verkeersslang.nl.

    1.7 Personele inzet

    Dit is afhankelijk van de aandacht die de school aan de themaweek wil besteden. De school kan alleen het spel spelen en met de leerlingen praten over het belang van het lopen en fietsen naar school, dit kost ongeveer een kwartier per dag. DTV Consultants draagt ideeën aan voor extra activiteiten in de themaweek, omdat het effect van de Verkeersslang het grootst is als de school er meer aandacht aan besteed dan alleen het spelen van het spel.

    1.8 Kosten

    Dit is afhankelijk van het type Verkeersslang waarvoor wordt gekozen, men kan kiezen voor een versie ‘light’, ‘service’ of ‘totaal’. In de brochure van de Verkeersslang is hierover meer informatie te vinden.

    1.9 Effecten

    In Nederland hebben inmiddels meer dan 500 scholen in 64 gemeenten deelgenomen aan de Verkeersslang. Dat zijn ruim 125.000 kinderen. De gemiddelde scores zijn: voorafgaand aan de campagne de verkeersslang 76%, tijdens de verkeersslang 89% en na de verkeersslang 84 % verkeersveilige en milieuvriendelijke verplaatsingen.
    Op een aantal scholen hebben meerdere nametingen plaatsgevonden. Hieruit blijkt dat na een half jaar de score nog gelijk is aan de eerste nameting (vijf weken na de themaweek). Anderhalf jaar na de themaweek is de score nog steeds 6% hoger dan voor de inzet van de Verkeersslang. Dus na anderhalf jaar zijn effecten van de Verkeersslang nog zichtbaar.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Campagnevoorbeeld - de Verkeersslang

Scroll naar boven