Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Schoolomgeving kan veiliger en prettiger

Schoolomgeving kan veiliger en prettiger

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Karin Broer
  • Uitgever:Fietsverkeer 24
  • Datum:25-02-2010

De trend in onderwijsland om voorzieningen als basisscholen, een sportzaal, een bibliotheek of een kinderopvang onder te brengen in één brede school, kan slecht uitpakken voor het fietsgebruik. Reden om meer aandacht te besteden aan een veilige schoolomgeving die uitnodigt tot fietsen.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Bij het onderbrengen van meerdere bestaande scholen in een nieuw gebouw zal in veel gevallen de afstand tot de school voor de leerlingen toenemen. En een grotere afstand betekent dat de auto aantrekkelijker wordt, zeker als het regent. Een kinderopvang (voor kinderen tot vier jaar) in of bij de brede school betekent meer autobewegingen rond de school.

    Een school met een autovrije zone rondom is de Krullevaar in de wijk Stadshagen, Zwolle, gebouwd in de tweede helft jaren ’90 van de vorige eeuw. Deze school ligt in het groen aan een fietspad. Om van het parkeerterrein de school te bereiken moet een groenzone worden doorkruist en een bruggetje overgestoken.

    De Muze in Nijmegen is eveneens een school zonder auto’s in de directe omgeving. Vlakbij de school zijn fietsers en voetgangers van elkaar gescheiden. Er is een opstelruimte voor wachtende ouders.

    In Barendrecht staat De Zeppelin in de wijk Carnisselande. Deze school is te bereiken via gescheiden routes voor fietsers en automobilisten. Via vrijliggende fietspaden komen fietsers aan bij de ene kant van het gebouw, terwijl de autorijdende ouders aan de andere zijde parkeren bij de kinderopvang.

Relevantie

Scroll naar boven