Dossier gladheidsbestrijding

  • Soort:Artikelen Tijdschriften
  • Auteur:Karin Broer
  • Uitgever:Fidetsverkeer 32
  • Datum:20-05-2013

De laatste jaren is er veel nieuwe kennis opgedaan over gladheidsbestrijding op fietsroutes. Het is zaak de opgedane ervaring om te zetten in maatregelen om het volgende winters weer beter te kunnen doen. Het stappenplan van het Fietsberaad is daarbij een handig hulpmiddel. En ook kunnen we het een en ander opsteken van de diverse pilotprojecten die afgelopen winter zijn gehouden.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De langdurige winter van 2012-2013 maakte weer eens duidelijk dat sneeuw en ijzel onze mobiliteit danig in de wielen kunnen rijden. En hoewel de zomer voor de deur staat, is juist nu de tijd om de voorbereidingen voor de komende winter in gang te zetten. Zeker als het gaat om de fietser, want daar zijn nieuwe ontwikkelingen te melden. Zo hebben we ondertussen geleerd dat een systematische aanpak vruchten afwerpt. De inbreng van de beleidsmedewerker verkeer en vervoer is daarbij onmisbaar. Want effectieve gladheidbestrijding begint met het aanwijzen van een samenhangend netwerk van fietsroutes waar de gladheidbestrijding als eerste ter hand moet worden genomen. In Eindhoven gaat men al een stap verder. Daar liggen voor allerlei omstandigheden scenario's klaar, voor rijbanen, gebakken klinkerwegen én fietspaden. Het Fietsberaad heeft een stappenplan uitgebracht waarmee zo'n gladheidbestrijdingsplan is op te zetten. Belangrijk is ook welk materieel onder welke omstandigheden het meeste effect sorteert. IJzel vraagt een andere aanpak dan sneeuw. Bij ijzel is - preventief - strooien nog altijd de meest toegepaste methode, hoewel dat op fietspaden minder effect heeft dan op autowegen waar autobanden zorgen voor het mengen van zout en ijs. Vandaar dat Heerhugowaard experimenteert met pekelwater in plaats van droog zout. Men is tot nu toe tevreden over het resultaat. In Eindhoven probeerde men het ook, maar daar is men wat minder enthousiast. Sneeuw is een kwestie van schuiven en/of borstelen en/of sproeien. Of alles tegelijk, zoals met een nieuwe combinatie mogelijk is. In ieder geval moet je op tijd gaan strooien of pekelen, ontdekte Meteo Consult na een analyse van de gegevens van meetpunten waar de temperatuur op fietspaden wordt gemeten. Die ligt vaak 1 à 2 graden lager dan het wegdek ernaast. Verder experimenteren verschillende bedrijven met verwarmde fietspaden. De eerste resultaten zijn veelbelovend, maar toepassing op grote schaal is pas ver in de toekomst te verwachten. Voor het eerst is afgelopen winter serieus werk gemaakt van de voorlichting aan fietsers. Zaandam had de primeur van een door het Fietsberaad ontwikkelde website waar fietsers konden melden waar het glad is en Almere liet aan fietsers zien welke fietsroutes in ieder geval gestrooid werden.

    Inhoud dossier:

    • Fietsberaad introduceert stappenplan voor effectievere gladheidbestrijding
    • Deze winter minder slachtoffers
    • Nieuwe CROW-handleiding
    • Kosten gladheidsbestrijding
    • Het geheim van Eindhoven: 100 procent betrouwbaar materieel en ver doorgevoerde systematiek
    • De Hovenring en andere bruggen
    • Fietspaden vaak kouder dan het wegdek
    • Sproeien met pekelwater
    • Verwarmde fietspaden
    • Strooirouteplanner in Almere
    • Zaanstad: Gladde fietsroutes.nl
    • Niet op de fiets vanwege de gladheid?

Relevantie

Scroll naar boven