Bij de afweging die overheden maken over een maatschappelijk verantwoord verkeers- en vervoerbeleid, spelen de kosten en de baten van de benodigde voorzieningen een belangrijke rol. Voor het fietsbeleid vindt deze afweging vooral op gemeentelijk niveau plaats.
Als basis voor gemeentelijke besluitvorming over fietsvoorzieningen heeft de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) een methodiek laten ontwikkelen om de maatschappelijke waarde van het fietsbeleid te kwantificeren. Uitgangspunt van de methodiek is dat de fiets autoverplaatsingen over korte afstand, in deze studie tot vijf kilometer, kan vervangen. Beleid dat zich daarop richt, brengt kosten met zich mee, maar levert bij de volgende posten besparing op:
- aanleg en onderhoud van infrastructuur voor rijdende en stilstaande auto’s;
- bestrijding van geluidshinder en luchtverontreiniging;
- bestrijding van verkeersonveiligheid en kosten van verkeersongevallen;
- kosten van verkeerscongestie.
De ontwikkelde methodiek om de kosten en baten van fietsbeleid af te wegen is toegepast op de gemeente Dordrecht.