Economische waarde fietsverkeer

  • Soort:Notities
  • Auteur:Masterplan Fiets
  • Datum:01-07-1998

AVV ontwikkelde een methode om de kosten en baten van beleid dat is gericht op een afname van het aantal korte autoritten, in beeld te brengen.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Bij de afweging die overheden maken over een maatschappelijk verantwoord verkeers- en vervoerbeleid, spelen de kosten en de baten van de benodigde voorzieningen een belangrijke rol. Voor het fietsbeleid vindt deze afweging vooral op gemeentelijk niveau plaats.
    Als basis voor gemeentelijke besluitvorming over fietsvoorzieningen heeft de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) een methodiek laten ontwikkelen om de maatschappelijke waarde van het fietsbeleid te kwantificeren. Uitgangspunt van de methodiek is dat de fiets autoverplaatsingen over korte afstand, in deze studie tot vijf kilometer, kan vervangen. Beleid dat zich daarop richt, brengt kosten met zich mee, maar levert bij de volgende posten besparing op:
    - aanleg en onderhoud van infrastructuur voor rijdende en stilstaande auto’s;
    - bestrijding van geluidshinder en luchtverontreiniging;
    - bestrijding van verkeersonveiligheid en kosten van verkeersongevallen;
    - kosten van verkeerscongestie.
    De ontwikkelde methodiek om de kosten en baten van fietsbeleid af te wegen is toegepast op de gemeente Dordrecht.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Economische waarde fietsverkeer

Scroll naar boven