Enquête fietsgebruik Friesland

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Uitgever:Provincie Fryslân
  • Datum:01-12-2005

De provincie hield, gerelateerd aan het nieuwe fietsplan, een enquête onder 4000 huishoudens: 55% van de Friezen fietst dagelijks, maar in het algemeen vindt men de veiligheid en kwaliteit van de fietspaden in Fryslan maar zo-zo.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De algemene conclusie op basis van de enquête is dat er veel gefietst wordt in Fryslân. Op grond van de resultaten zijn beleidsmatige conclusies te trekken, die in overeenstemming zijn met het Provinciaal Verkeer en Vervoerplan (PVVP) 2006. De resultaten zijn verder van belang bij het prioriteren van de acties zoals opgenomen in de fietsnota Fryslân Fytslân. Hierna wordt specifiek ingegaan op enige aandachtspunten.

    De kansrijkheid voor het vergroten van het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer geldt vooral voor afstanden tot 10 km. Voor de doelstelling die gericht is op groei van het fietsaandeel op afstanden tussen 7,5 en 15 kilometer zal dit extra inzet van maatregelen vergen. In de provinciale notitie Oventuur is als gemiddelde afstand tussen halte of station voor het attractief collectief en het collectief openbaar vervoer 5 kilometer aangehouden. Het individueel openbaar vervoer systeem vormt een alternatief om deze afstand te overbruggen. Uit de enquête blijkt dat in de ketenbenadering fiets - openbaar vervoer - fiets, 2 kilometer een acceptabele fietsafstand is tot bushalte, station of carpoolplaats.
    Kennelijk is men bij een combinatie van fiets en openbaar vervoer minder bereid om een langere afstand te fietsen, dan bij woonwerkverkeer dat geheel op de fiets plaatsvindt.

    Uit de resultaten blijkt dat uitbreiding van het recreatieve netwerk op zijn plaats is. Ook kan de kwaliteit beter. Het zwaartepunt ligt echter bij het uitbreiden van het fietsnetwerk. Uit de resultaten kan verder de conclusie worden getrokken dat er acties nodig zijn ter voorkoming van zwerfvuil en investeringen in het uitbreiden van het aantal picknick- en rustplaatsen.

    De aanpak van fietsbewegwijzering heeft geen prioriteit voor de inwoners van Fryslân. Hierbij moet opgemerkt worden dat voor toeristen van buiten Fryslân goede toeristische fietsbewegwijzering wel van belang is.

Relevantie

Scroll naar boven