Fryslân Fytslân: Nota voor het Fietsverkeer

  • Soort:Beleidsdocumenten
  • Auteur:Provincie Fryslân
  • Datum:20-04-2005

Provinciaal fietsplan dat,&naast het fietsnetwerk, ook gericht wil zijn op communicatie, organisatie en ketenmobiliteit.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De beleidsnota is een bouwsteen voor het Provinciaal Verkeer en Vervoer Plan 2005 (PVVP), dat nu in ontwikkeling is. Uitgangspunt is dat de fiets in de toekomst van groeiende betekenis zal zijn om de toename van de mobiliteitsproblemen tegen te gaan. Dat is verwoord in de volgende primaire beleidsdoelstelling: “In 2015 is de fiets als dagelijks vervoermiddel in Fryslân geaccepteerd als een volwaardig alternatief voor de auto op afstanden tot 15 kilometer en zijn recreatieve fietsmogelijkheden beter bekend, aantrekkelijker en uitgebreider”.
    In het kader van de beleidsnota zijn vier specifieke “pijlers” onderscheiden die zich met de bijbehorende ambitie als volgt laten omschrijven:

    1. Ketenmobiliteit
    De pijler ketenmobiliteit wordt in een vervolg op deze nota uitgewerkt in een gedetailleerd meerjarenuitvoeringsprogramma, inclusief prioritering en begroting. Deze pijler richt zich op het concurrerend maken van fiets en openbaar vervoer aan de auto op de belangrijkste woon-werk en woon-winkelrelaties in de vervoersketen. Alle overstapplaatsen en haltes in Fryslân zijn daarvoor voorzien van goede fietsparkeervoorzieningen. Voorzieningen om de auto te parkeren en vandaar uit recreatief te gaan fietsen zijn beter bekend gemaakt of waar nodig aangelegd. De watertoerist wordt beter bediend om te gaan fietsen vanaf de boot.

    2. Infrastructuur
    Voor infrastructuur wordt in deze beleidsnota het uitvoeringskader aangegeven. Het richt zich op de kwaliteit van het Friese hoofdfietsroutenetwerk, inclusief de stallingen. Die kwaliteit moet hoger en zoveel mogelijk gecomplementeerd worden. Dit betekent dat van alle overheden, dus provincie en gemeenten, een grote inspanning wordt verwacht. De overige infrastructuur is ‘fietsvriendelijk’ en de mogelijkheden om in de vrije tijd te fietsen beter bekend zijn en goed bewegwijzerd.

    3. Organisatie
    Ook voor de organisatie geeft de beleidsnota de concrete uitvoeringsacties. Het doel is te komen tot een goede samenwerking tussen overheden en maatschappelijke en belangenorganisaties. Belangrijk daarvoor is de onderlinge afstemming en de uitvoering van het fietsbeleid op regionaal niveau.

    4. Communicatie
    Voor de communicatie geeft deze nota concrete uitvoeringsacties. Door een gerichte communicatie is de fiets in 2015 een volwaardig en geaccepteerd alternatief voor de auto op de afstanden tot 15 kilometer. Daarmee wordt de fiets gezien als een gezond, vlot, veilig en aantrekkelijk vervoermiddel bij alle inwoners van Fryslân. Er wordt gewerkt op basis van een op doelgroepen gericht communicatie- en marketingplan. Deze laatste twee pijlers - organisatie en communicatie – scheppen de voorwaarden en zijn essentieel voor het uitvoeren van een succesvol fietsbeleid in Fryslân.

    Voor iedere pijler zijn concrete actiepunten benoemd. Deze kunnen op korte termijn uitgevoerd worden om het fietsgebruik effectief te stimuleren. Daarbij is een onderscheid gemaakt tussen de voorwaardenscheppende en uitvoeringsgerichte actiepunten. Aanvullend op de vier pijlers is een opsomming gemaakt van actiepunten onder de noemer Toerisme en Recreatie.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fryslan Fytslan: Nota voor het Fietsverkeer

Scroll naar boven