Evaluatie Handhaven en Benutten Fietsenstallingen (HBF)

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:ProRail projecten
  • Datum:13-12-2012

Evaluatie van HBF-systeem in Utrecht, Groningen en Zutphen. HBF moet bijdragen aan een betere benutting van de fietsparkeercapaciteit, door een efficientere handhaving op de fietsparkeerduur en door een betere verwijzing naar lege plekken.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Het is voor de reiziger in toenemende mate onmogelijk een vrije fietsparkeerplaats te vinden bij het station door het oneigenlijk gebruik van de fietsenstallingen door reizigers die de fiets onnodig lang laten staan of zelfs nooit meer ophalen. De benutting van de capaciteit is hiermee niet optimaal, terwijl hoge kosten (in handhaving en aanleg) moeten worden gemaakt om voor de reiziger een parkeerplaats te bieden.
    Om dit probleem op te lossen is een systeem uitgevraagd dat de handhaving op te lang gestalde fietsen zou moeten vereenvoudigen en tegelijkertijd het vinden van een vrije plaats voor de reiziger zou moeten optimaliseren. De gedachte is dat hiermee uiteindelijk ook de efficiëntie in de benutting van de stalling toeneemt.
    Op basis van de wensen ten aanzien van het systeem is in samenwerking met stakeholders een vraagspecificatie opgesteld voor een systeem genaamd HBF: Handhaven en Benutten Fietsenstallingen. De kern van het HBF-systeem ligt hierbij in de volgende functionaliteiten:
    1. Het registreren van de stallingsduur per parkeerplaats
    2. De plaatsverwijzing voor de reiziger.
    Uit de inschrijvingen is in april 2010 de combinatie Klaver & Nsecure geselecteerd voor een pilot op een drietal locaties: Utrecht, Groningen en Zutphen. Hierbij is er bewust voor gekozen het systeem op verschillende momenten in de tijd te beproeven op locaties met verschillende kenmerken, waarbij de ervaringen van de ene locatie meegenomen konden worden naar de start van de volgende locatie.
    Gedurende in totaal zo’n 1,5 jaar zijn de ervaringen met het systeem bijgehouden en zijn aanloopproblemen verholpen. Uiteindelijk wordt geconcludeerd dat de eerste twee
    proefopstellingen die in Utrecht en Groningen geplaatst zijn niet voldoen aan de eisen gesteld aan betrouwbaarheid en derhalve ook geen positieve bijdrage leveren aan de gestelde doelen. Het HBF-systeem dat op de laatste pilotlocatie Zutphen toe wordt gepast functioneert daarentegen technisch goed en draagt bovendien bij aan de efficiënte benutting van stallingen, de handhaving op te lang gestalde fietsen en het vinden van een vrije fietsparkeerplaats door de reiziger. De rol van de beheerder blijkt hierbij van groot belang om de betrouwbaarheid van de verkregen data te
    garanderen door er zorg voor te dragen dat fietsen contact maken met het systeem.
    Aan het eind van het rapport worden aanbevelingen gedaan voor het vervolg. De bevindingen uit Zutphen bieden hierbij voldoende vertrouwen voor de toekomst.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Evaluatie Handhaven en Benutten Fietsenstallingen

Scroll naar boven