Evaluatie fietsparkeren Nijmegen: effect verbeterd fietsparkeerbeleid in binnenstad en stationsgebied

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Martijn te Lintelo, Gemeente Nijmegen
  • Datum:09-11-2009

De gemeente Nijmegen heeft het nieuwe fietsparkeerbeleid van 2007 geëvalueerd. In de binnenstad loopt het inmiddels goed; bij het station nog niet.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De gemeente Nijmegen heeft eind 2007 een nieuw fietsparkeerbeleid ingezet. Het uitgangspunt daarbij is dat het centrum van Nijmegen aantrekkelijk en bereikbaar moet blijven voor fietsers en voetgangers. Hoofdpunten uit het nieuwe fietsparkeerbeleid zijn het realiseren van meer fietsparkeervoorzieningen, vernieuwing van het handhavingsbeleid en een aantal aanvullende maatregelen. Het gaat daarbij om het fietsparkeren in de binnenstad en het stationsgebied.
    De evaluatie bestaat uit 2 gedeeltes: een voor de binnenstad en een voor het stationsgebied. Er is gekeken naar aantallen klemmen, het gebruik is in beeld gebracht door bezettingsgraden te meten en de gegevens zijn geanalyseerd. De metingen zijn gedaan in 2008 en 2009. Deze evaluatie geeft ook inzicht in het handhavingsbeleid, waaronder de instelling van de Algemene Fiets Afhandelcentrale (AFAC). Daarbij wordt het aantal fietsen dat verwijderd is inzichtelijk gemaakt alsmede de effecten op de overlast door verkeerd gestalde fietsen. De publieksreacties worden geëvalueerd door te kijken naar het aantal bezwaarschriften (in relatie tot het handhavingsbeleid) en de publiekcampagnes die gevoerd zijn. Ook gegevens uit de Binnenstadsmonitor ed. worden hierbij betrokken. Het verbeteren en uitbreiden van het aantal klemmen heeft vooral in 2008 plaatsgevonden. Dat is zichtbaar in de gegevens die zowel in 2008 als 2009 zijn verzameld.

    Conclusies:
    Binnenstad:
    Het aantal fietsparkeerplekken is toegenomen tot 2705 plaatsen. Een toename van 934 (77%) ten opzichte van 2007. 83% van het totaal aantal klemmen heeft inmiddels een aanbindmogelijkheid. • Het totaal aantal klemmen in 2009 is op doordeweekse dagen voldoende om fietsparkeervraag op te vangen. Op zaterdagmiddag is er een tekort aan klemmen. De gratis bewaakt stallingen hebben een hoog gebruik, met maxima van meer dan 95% bezetting tijdens meerdere uren op zaterdag. Door de week is de gemiddelde bezetting zo’n 50%. Ondanks dat er in de binnenstad voldoende fietsenrekken aanwezig zijn, worden fietsen nog steeds buiten de klem gezet. Belangrijkste oorzaak daarvan is dat het aanbod van klemmen niet overeenstemt met de vraag per locatie. Op rustige momenten staat maximaal 72% van de fietsen goed gestald (28% of meer fout). Op zaterdagen staat 58% van de fietsen goed gestald (42% buiten de klem). Het aantal ‘wild’geparkeerde fietsen (tegen bomen ed.) valt mee

    Stationsgebied: Het aantal fietsparkeerplekken rond het station is in 2009 4000 (excl. bewaakt). In het in 2008 gerealiseerde fietsparkeerdek zijn 2780 plaatsen beschikbaar. Andere locaties zijn de Van Schaeck Mathonsingel (1000, tijdelijk) en de westzijde spoor (200). Het totaal aantal klemmen is op doordeweekse dagen niet voldoende om de fietsparkeervraag op te vangen. In de bewaakte stalling is echter nog ruimte beschikbaar. Het fietsparkeerdek wordt bovenop beter benut dan onderin. De bezettingsgraad van de westzijde is 150%, er staan veel losse fietsen. De bezettingsgraag van de -tijdelijke- stalling Van Schaeck Mathonsingel is nagenoeg 100%

    Aanbevelingen binnenstad: een verdere toename van het aantal goed gestalde fietsen nastreven door meer capaciteit in gratis-bewaakt stallingen, maatwerkoplossingen en gerichte publieksacties.
    Aanbevelingen stationsgebied: Een snelle realisatie / uitbreiding van fietsparkeerlocatie westzijde spoor om daarmee treinreizigers uit Nijmegen-west te bedienen. Doelstelling is 1000 plaatsen te realiseren. Op de plek vaan de tijdelijke stalling Van Schaeck Mathonsingel komt een nieuwe parkeergarage waarin 1000 fietsparkeerplaatsen zijn opgenomen. In samenspraak met Prorial en NS moet een toekomstvisie worden opgesteld voor het stationsgebied, waarmee de komende jaren planmatig de fietsparkeervoorzieningen bij station Nijmegen kunnen worden aangepakt. Handhaven van de huidige handhavingsinspanning en toepassing credo ‘handhaven met het hart’: op maandagen later starten met handhaving, bijvoorbeeld na 12.00 uur, zodat fietsers (studenten) de kans krijgen hun fiets zelf mee te nemen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Evaluatie fietsparkeren Nijmegen

Scroll naar boven