Fietssnelweg Twente weer stap dichterbij

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:30-01-2009

Het dagelijks bestuur van Regio Twente heeft het ‘Masterplan fietssnelweg F35′ vastgesteld. Hiermee ligt het tracé van de F35 vast. Gezamenlijk nemen acht betrokken Twentse gemeenten, de provincie Overijssel en Regio Twente de aanleg en financiering van de deeltracés voor hun rekening. De totale kosten bedragen circa 45 miljoen euro.


De regio Twente was een van de eerste in Nederland die serieus werk maakte van de realisatie van een fietssnelweg: de F35 (naar analogie van de A35/N35 die de aanwezige steden in het gebied voor de auto met elkaar verbindt).
De fietssnelweg - in totaal 60 km lang - bestaat uit verschillende tracé-delen: Nijverdal-Wierden, Wierden-Almelo, Almelo-Borne, Borne-Hengelo, Hengelo-Enschede, Enschede-Oldenzaal, Enschede-Glanerbrug. Een aansluiting op het Duitse fietsnetwerk - waar plannen zijn voor een 900 kilometer lang fietspad van oost naar west - behoort tot de mogelijkheden, aldus de Regio.
De fietssnelweg wordt het centrale onderdeel van het hoogwaardig fietsnetwerk Twente. In Almelo, Hengelo en Enschede zijn de plannen al in een vergevorderd stadium. Als alles meezit kan hier nog in 2009 de schop in de grond voor aanleg van de eerste delen.

De fietssnelweg is goed inpasbaar omdat hij grotendeels het tracé van de spoorlijn Almelo-Hengelo-Enschede volgt. Een groot deel van de aanleg kan de komende jaren meeliften met de aanleg van nieuwe infrastructuur en nieuwbouwgebieden langs het tracé.
Dat tracé is opgebouwd uit vier ‘bouwstenen’, aldus de provincie. De rode loper, de randen, de constructie en de voorzieningen. De rode loper is de continue lijn: het fietspad dat minimaal 4 à 4,5 meter breed is. De randen zijn de verticale bouwelementen die een duidelijke begrenzing aan de fietssnelweg geven, daar waar dat noodzakelijk is (veiligheid) of gewenst (herkenbaarheid). De randen bieden de mogelijkheid om alle losse elementen (verlichting, rustpunten, bewegwijzering, voorzieningen, beplanting, en dergelijke) in een heldere structuur te organiseren. Afhankelijk van de locatie en de inpassingsmogelijkheden ligt de fietssnelweg op maaiveld, talud of palen. Verlichting, bewegwijzering, rustpunten, informatieborden, fietsenstallingen en dergelijke zijn de voorzieningen die het gebruik van de fietssnelweg veraangenamen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietssnelweg Twente weer stap dichterbij

Scroll naar boven