Meer mobiliteit per euro. Dat is de gedachte van minister Peijs achter de netwerkanalyses. Bereikbaarheidsproblemen kunnen effectiever opgelost worden door het rijkswegennet en het onderliggende wegennet in samenhang te bekijken en ook andere vervoerwijzen dan de auto erbij te betrekken. In de Nota Mobiliteit is afgesproken dat elf regio’s een netwerkanalyse maken. Nog eens acht regio’s hebben het op eigen initiatief gedaan. In september 2006 zijn de analyses aangeboden aan de minister. In de meeste regionale netwerkanalyses is ook aandacht voor de fiets, zij het bescheiden. In de regio Utrecht is wel serieus naar het fietsverkeer gekeken.
Leidraad voor de netwerkanalyses is de ‘Zevensprong van Verdaas’, genoemd naar het PvdA-Kamerlid dat bij de behandeling van de Nota Mobiliteit een motie indiende. Volgens deze motie moet bij het zoeken naar oplossingen de volgende fases doorlopen worden:
1. ruimtelijke ordening,
2. anders betalen voor mobiliteit,
3. mobiliteitsmanagement,
4. openbaar vervoer,
5. bestaande infrastructuur benutten,
6. bestaande infrastructuur aanpassen,
7. nieuwe infrastructuur aanleggen.
De fiets krijgt meestal een plek in fase 3, mobiliteitsmanagement. Meerwaarde van de analyses is dat de effectiviteit van de verschillende oplossingsrichtingen goed met elkaar vergeleken kunnen worden. In het algemeen heeft men wel moeite om mobiliteitsmanagement te concretiseren. Hierdoor heeft dit vaak geen volwaardige plaats in de (model) analyses gekregen.