Verzoek tot aanpassing CROW-aanbevelingen turborotondes

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:15-10-2008
Het Fietsberaad vreest dat de aanbevelingen uit de nieuwe CROW-publicatie 257 Turborotondes slecht uitpakken voor de veiligheid en het comfort van fietsers. Daarom vraagt het Fietsberaad het CROW om de aanbevelingen aan te passen. In de tussentijd adviseert het Fietsberaad wegbeheerders om een aantal aanbevelingen uit de CROW-publicatie niet toe te passen.

Het Fietsberaad is vooral bezorgd over de gelijkvloerse fietsoversteken in combinatie met een tweestrooksafrit. Als fietsers dubbele rijstroken moeten oversteken heeft dat namelijk grote gevolgen voor de wachttijd, de complexiteit van de rijtaak en de kans op afdekongevallen. De nadelen kunnen niet weggenomen worden door fietsers uit de voorrang te halen. Sterker nog, bepaalde nadelen worden juist groter vanwege de hogere snelheid van het autoverkeer op rotondes met fietsers uit de voorrang, aldus het Fietsberaad. Fietstunnels kunnen het probleem oplossen, maar zullen vaak niet haalbaar zijn. Daarom moet men de aanwezigheid van fietsers laten meewegen bij de keuze van het kruispunt- of rotondetype, vindt het Fietsberaad. En als het echt niet anders kan, zou men bij gelijkvloerse fietsoversteken maximaal twee rijstroken op de toerit aan kunnen leggen en maximaal één rijstrook op de afrit. Het CROW is overigens niet van plan de aanbevelingen aan te passen. Het Fietsberaad kijkt te eenzijdig naar de fietsbelangen, CROW heeft ook rekening te houden met de capaciteit van het autoverkeer, zo luidt het verweer van CROW. Bovendien is niet hard te maken dat het oversteken van twee rijstroken op een afrit gevaarlijker is dan het oversteken van één rijstrook. Wel wil CROW cijfers verzamelen van diverse type turborotondes met fietsers in - en uit de voorrang. Het standpunt van het Fietsberaad en de reactie van CROW is hier te vinden. Hier kan men ook reageren.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Verzoek tot aanpassing CROW-aanbevelingen turborotondes

Scroll naar boven