Wachttijden fietsers turborotonde

  • Soort:Artikelen Tijdschriften
  • Auteur:Theo Zeegers
  • Uitgever:Fietsersbond
  • Datum:27-11-2008

Onlangs verscheen publicatie 257 ‘Turborotondes&' van de CROW. Op deze publicatie is de nodige kritiek geuit, onder andere door het Fietsberaad. Eén van de kritiekpunten was dat een analyse van de oversteekbaarheid van turborotondes voor fietsers ontbrak. Die omissie probeer ik hier alsnog in te vullen.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Conclusie

    Een turborotonde is er voor de doorstroming van het autoverkeer. Een turbo heeft de voorkeur boven een ouderwetse dubbelstrooksrotonde, maar een kleinere rotonde (enkelstrooks, al dan niet met bypass) heeft altijd de voorkeur boven een turbo.
    Zowel vanwege veiligheid als doorstroming verdienen ongelijkvloerse fietsoversteken de sterke voorkeur. Als dat echt niet kan, moet de oversteek gelijkvloers. . De wachttijden voor fietsers uit de voorrang binnen de bebouwde kom zijn onaanvaardbaar lang. De Fietsersbond adviseert qua voorrang aansluiting te zoeken bij de bestaande voorrangsaanbeveling, dus binnen de bebouwde kom in de voorrang. De CROW-publicatie biedt deze mogelijkheid
    Een turborotonde is er voor de doorstroming van het autoverkeer. Een turbo heeft de voorkeur boven een ouderwetse dubbelstrooksrotonde, maar een kleinere rotonde (enkelstrooks, al dan niet met bypass) heeft altijd de voorkeur boven een turbo.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Wachttijden fietsers turborotonde

Scroll naar boven