Fietsberaad vraagt aanpassing CROW-aanbevelingen turborotondes

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Otto van Boggelen
  • Uitgever:Fietsverkeer nr. 20
  • Datum:08-10-2008
CROW-publicatie 257 Turborotondes pakt ongunstig uit voor de fietser, vindt het Fietsdberaad. De wachttijden nemen toe, er ontstaat voor fietsers onduidelijkheid over manoeuvres van automobilisten en de kans op afdekongevallen neemt toe. Het Fietsberaad wil dat CROW de aanbevelingen aanpast ten gunste van de fietsers.

 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Het Fietsberaad vreest dat de aanbevelingen uit de nieuwe CROW-publicatie 257 Turborotondes slecht uitpakken voor de veiligheid en het comfort van fietsers. Daarom vraagt het Fietsberaad het CROW om de aanbevelingen aan te passen.

    Het Fietsberaad is vooral bezorgd over de gelijkvloerse fietsoversteken in combinatie met een tweestrooksafrit. Dit heeft allerlei nadelen voor de veiligheid, doorstroming en het comfort van het fietsverkeer. Om fietsers op dergelijke rotondes binnen de bebouwde kom uit de voorrang te houden, zoals CROW voorstelt, vindt het Fietsberaad een stap terug.

    Het Fietsberaad adviseert wegbeheerders om:

    • De aanwezigheid van fietsers en voetgangers te betrekken bij de keuze van de kruispunt- of rotondevorm.
    • Bij gelijkvloerse fietsoversteken maximaal twee rijstroken op de toerit aan te leggen en maximaal één rijstrook op de afrit. De voorkeur gaat uit naar een standaard enkelstrooksrotonde. Bij extra stroken of bypasses moet altijd afgewogen worden of de voordelen (minder verliestijd voor autoverkeer in de spits in het prognosejaar) opwegen tegen de nadelen (meer verkeersonveiligheid en minder overzicht voor alle verkeersdeelnemers).
    • Binnen de bebouwde kom fietsers (en voetgangers) op alle typen rotondes in de voorrang te houden.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsberaad vraagt aanpassing CROW-aanbevelingen turborotondes

Scroll naar boven