Fietssnelwegen lonen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:11-03-2011

De opbrengsten die kunnen worden toegerekend aan fietssnelwegen zijn aanzienlijk hoger dan de kosten. Er wordt de komende jaren in ons land zo&'n €100 miljoen geïnvesteerd in fietssnelwegen. Dat levert in de toekomst jaarlijks minimaal €144 miljoen op aan reistijdwinst, betere gezondheid en winst voor het milieu.


Dat heeft bureau Goudappel Coffeng becijferd met een verkeersmodel. Het bureau rekende twee scenario’s door: één met de aanleg van 675 km aan fietssnelweg en één met daarbij de veronderstelling dat tegen 2020 50 procent met de elektrische fiets gaat.
Het aantal autoverplaatsing daalt in het eerste scenario met 0,7% en als de elektrische fiets doorzet met 1,6%. Het aantal ov-verplaatsingen daalt meer, namelijk met 0,9 respectievelijk 2,7%t. Het aantal fietsverplaatsingen stijgt met 1,3% respectievelijk 3,3%. Goudappel keek ook naar de mobiliteitseffecten voor alleen de regio Rotterdam/Den Haag. Dan wordt het autogebruik met 1,4% resp. 2,3% teruggedrongen en het ov met 2,3% cq. 3,9%. Het aantal fietsverplaatsingen groeit dan met 2,2% resp. 3,8%.
Door betere fietsvoorzieningen neemt de reistijd met de auto als gevolg van minder congestie voor heel Nederland af met 3,8 miljoen uur cq. 9,4 miljoen bij toenemend gebruik van de elektrische fiets. Uitgaande van waardering van reistijd van €10 per uur voor de auto levert dit een opbrengst op van circa €40 miljoen per jaar in de variant met alleen fietssnelwegen en €100 miljoen in de variant met fietssnelwegen en extra inzet elektrische fietsen. Aan gezondheidseffecten kan daar volgens de modelberekeningen voor het ‘elektrische scenario’ nog eens €250 miljoen bij worden opgeteld en €8 miljoen dankzij de CO2-reductie. Totaal komt men dan uit op een winst van €358 miljoen. Voor het scenario zonder de elektrische fiets komt Goudappel op een opbrengst van jaarlijks €144 miljoen.

Relevantie

Scroll naar boven