Evaluatie Fiets Filevrij

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:MuConsult
  • Datum:15-02-2010

Het project Fiets Filevrij wil met mooie fietsroutes automobilisten verleiden ook op de wat langere afstanden de auto te verruilen voor de fiets. Tot nu toe is dat nog niet echt hard te maken, blijkt uit de evaluatie.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Het project Fiets Filevrij wordt getrokken door de Fietsersbond en de betrokken wegbeheerders. V&W levert een financiële bijdrage, bestemd voor de procesbegeleiding. Doel van het project is om fietsroutes te realiseren in congestiegebieden om daarmee substantieel het autogebruik te beïnvloeden. Voor de eerste tranche filevrij-projecten werden in 2007 vijf routes geselecteerd: Apeldoorn-Deventer, Zoetermeer-Den Haag, Delft-Rotterdam, Zaandam-Amsterdam en Breukelen-Utrecht. Daarnaast slaagden drie regio's er in geld voor soortgelijke projecten los te krijgen bij de Kamer: Arnhem-Nijmegen, Leiden-Den Haag en Purmerend-Amsterdam.
    Gemeenschappelijk kenmerk van de routes is dat ze min of meer parallel lopen aan belangrijke autoroutes, over het grondgebied van verschillende wegbeheerders gaan en zo'n 10 tot 20 kilometer lang zijn. De aard van aanpassingen aan de routes varieert, maar vaak gaat het om het verbeteren van bestaand infrastructuur, met hier en daar meer ingrijpende zaken zoals een extra tunnel of het aanleggen van een ontbrekend stuk fietspad. Ook nieuwe asfalt en verlichting staan vaak op het programma.

    Uit de tellingen blijkt dat het aantal fietsers op de meeste trajecten flink is toegenomen. Op het traject Rotterdam-Delft groeide het aantal fietsers de laatste twee jaar ieder jaar met 17 procent. Tussen Maarssen en Breukelen 8 procent. Ook blijkt dat fietsers zijn over het algemeen goed te spreken zijn over de verbeteringen en hogere rapportcijfers aan de route geven, zeker als er veel maatregelen zijn genomen. Zo steeg bijvoorbeeld de waardering van de route Amsterdam-Zaandam van 5,8 naar 6,5.

    Zijn mensen meer gaan fietsen vanwege de verbeteringen? En is ten koste van de auto gegaan? Van de fietsers die in 2009 op de route rijden is 8% overgestapt van de auto naar de fiets. De helft reed voorheen nooit op de fiets, de ander helft wel en is vaker gaan fietsen. Van alle ondervraagde fietsers die meer is gaan fietsen geeft driekwart aan dat de oorzaak ligt in ander werk of een andere woning. De rest zegt dat zaken als meer lichaamsbeweging of flexibiliteit ten aanzien van vertrektijden de belangrijkste reden is om te gaan fietsen. Slechts een handvol fietsers is gaan fietsen omdat de route sneller is geworden (15% van de nieuwe fietsers) of dat het wegdek (7%) , de veiligheid (6%) of de verlichting (2%) is verbeterd.

Relevantie

Scroll naar boven