‘Met de fiets minder file’ vooral een succesvolle lobby

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Otto van Boggelen - coördinator Fietsberaad
  • Uitgever:Fietsverkeer 26
  • Datum:20-10-2010

Regionale snelfietsroutes staan de laatste tijd sterk in de belangstelling. Dat is grotendeels te danken aan het project ‘Met de fiets minder file&', dat de Fietsersbond en het ministerie van Verkeer en Waterstaat in 2007 startte. Vijf routes werden geselecteerd, met als ambitie 5 procent minder middellange autoritten op de snelweg. Inmiddels zijn verschillende evaluatiestudies verschenen. Een analyse van de bevindingen.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Volgens de laatste evaluatie is ruim 1 procent van de automobilisten op de parallelle snelwegen overgestapt op de fiets. Van tevoren werd verwacht dat 5 procent zou zijn overgestapt. Maar er zijn ook vraagtekens te zetten bij de 1 procent.

    Andere onderdelen van de evaluatie zijn nuttiger en interessanter. Zo is aan gebruikers van de regionale routes gevraagd rapportcijfers te geven voor de routes, zowel in 2007 als in 2009. Op de routes Breukelen-Utrecht en Delft-Rotterdam zijn de meeste maatregelen genomen en hier zijn de gemiddelde rapportcijfers ook gestegen. Op het traject Breukelen-Utrecht van een 5,9 naar een 6,5. En bij Delft-Rotterdam van een 6,7 naar 6,9. De beoordeling blijft steken bij een ruime voldoende, maar de gebruikers hebben de verbeteringen in ieder geval opgemerkt en stellen deze op prijs. Het vernieuwde wegdek en de verbetering van de verlichting worden het vaakst genoemd.
    Ook in de telcijfers is terug te zien dat op de routes Breukelen-Utrecht en Delft-Rotterdam de meeste verbeteringen zijn aangebracht. Het fietsgebruik stijgt hier het sterkst. Voor een klein deel zal het om overgestapte automobilisten gaan. Het kunnen ook fietsers zijn die hun route hebben aangepast of geheel nieuwe forensen.
    Verder is aan de nieuwe gebruikers van fietsroutes gevraagd waarom men van de regionale fietsroute gebruik is gaan maken. Veruit de belangrijkste reden is gezondheid. Zaken die direct te maken hebben met de verbeteringen in de route worden door nieuwe gebruikers relatief weinig genoemd als reden.

    De belangrijkste winstpunten van ‘Met de fiets minder file’ zijn niet op straat zichtbaar en hebben te maken met samenwerken, draagvlak en lobby. Het project heeft veel losgemaakt. De geselecteerde regionale routes hadden bij de start nauwelijks prioriteit bij de betrokken gemeenten. De routes staan nu op de agenda van wethouders en ambtenaren. De samenwerking tussen gemeenten en stadsregio’s is verbeterd.
    Ook politiek Den Haag heeft de regionale fietsroutes ontdekt. In de Tweede Kamer zijn verschillende moties aangenomen en er zijn enkele tientallen miljoenen vrijgemaakt voor de verbetering van de regionale fietsroutes. In de huidige tijd van decentralisatie is dat toch uniek te noemen. Voor een groot aantal regio’s was het vooruitzicht op extra financiering weer aanleiding om nieuwe plannen te ontwikkelen voor regionale fietsroutes, inclusief ‘eigen’ geld.

    Samenvattend: het project ‘Met de fiets minder file’ heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Het heeft geleid tot extra geld en nieuwe plannen. De fietsers zijn bovendien blij met de gerealiseerde verbeteringen, ook al zijn die relatief beperkt. Vanaf het begin zijn echter te hoge verwachtingen gewekt ten aanzien van de reductie van de files op de snelwegen. En de evaluaties zijn niet geschikt om de effecten op files vast te stellen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Met de fiets minder file vooral een succesvolle lobby

Scroll naar boven