Fietsplatform: Knooppuntnetwerken en LF-routes moeten naast elkaar blijven bestaan

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:09-08-2006
Steeds meer regio&'s gaan over tot het oprichten van knooppuntnetwerken. Het Fietsplatform, dat zich vooral inzet voor Lange-afstand fietsroutes, vindt dat beide systemen bestaansrecht hebben.

Steeds meer regio's gaan over tot het oprichten van knooppuntnetwerken. Het Fietsplatform, dat zich vooral inzet voor Lange-afstand fietsroutes, vindt dat beide systemen bestaansrecht hebben.

Het landelijke fietsroutenetwerk en de regionale fietsnetwerken onderscheiden zich nadrukkelijk wat betreft doelgroep, aldus het Fietsplatform. Landelijke Fietsroutes zijn provinciegrens overschrijdende lange-afstandroutes, vooral bedoeld voor fietsvakanties. Jaarlijks worden ongeveer 400.000 fietsvakanties via LF-routes ondernomen.
Regionale (knooppunt)netwerken zijn bedoeld voor fietsdagtochten, voor mensen die in een bepaalde regio gaan fietsen. Knooppuntbewegwijzering voor dagtochtenfietsers is daarom niet bruikbaar voor LF-routes, stelt het Fietsplatform. 'Alleen al vanwege het feit dat er geen sprake is van een landelijke dekking van regionale fietsroutenetwerken kleven er bezwaren aan het vervangen van LF-bewegwijzering door knooppuntbewegwijzering. Bovendien past het niet bij de wijze waarop lange-afstandroutes worden gereden: meer dan bij dagtochten wil de LF-fietser 'de vaart er in houden' en dus niet telkens hoeven te switchen.'
Het is daarom wenselijk dat LF-routes en LF-bewegwijzering zelfstandig blijven bestaan, vindt het Fietsplatform. 'Wel biedt het voordeel de tracering van het landelijk netwerk en regionale netwerken volledig op elkaar aan te sluiten. De LF-fietser kan dan kiezen voor een alternatieve route en de knooppuntnetwerken worden zo met elkaar verbonden.'
Extra voordeel is ook dat investeringen in aanvullende voorzieningen en kwaliteitsverbetering een optimaal rendement geeft. Zo kunnen regionale netwerken meeprofiteren van de middelen die Rijk en provincie via het ILG beschikbaar stellen voor infrastructurele verbetering van het landelijk fietsroutenet, aldus het Platform.
LF-routeborden en knooppuntborden kan men zo veel mogelijk op ��n drager bevestigen, adviseert het Platform verder. Rondritborden kunnen worden verwijderd. 'Deze vereenvoudiging van de bewegwijzering geeft duidelijkheid voor de fietser.'
Het Fietsplatform heeft een notitie uitgebracht met aanbevelingen hoe om te gaan met knooppuntnetwerken in relatie met de LF-routes en -bewegwijzering. Het rapport is te bestellen via het Fietsplatform, of te downloaden via www.fietsplatform.nl.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fietsplatform: Knooppuntnetwerken en LF-routes moeten naast elkaar blijven bestaan

Scroll naar boven