Knooppuntenbewegwijzering en marketing helpen Belgisch Limburg vooruit

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Tim Asperges (TIMENCO)
  • Uitgever:Fietsverkeer nr. 20
  • Datum:08-10-2008

Sinds de lancering van het fietsknooppuntensysteem in 1995 in Belgisch Limburg is het recreatief fietsen opgebloeid. Tal van andere regio&'s en provincies namen het succesvolle systeem over.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De pionier van de recreatieve fietsroutenetwerken is nu nog steeds het absolute ijkpunt op het vlak van het vermarkten van een fietsregio. In 2007 genereerde het fietsroutenetwerk in Limburg een geschatte Return on Investment van 21,4 miljoen euro. Dat is te danken aan het feit dat naast de hoge kwaliteitsstandaarden inzake infrastructuur, onderhoud en onthaalvoorzieningen ook een hele marketingmachine achter het Fietsparadijs schuilgaat. Zo lanceerde Toerisme Limburg in 2000 het kwaliteitslabel voor fietsvriendelijke horeca en om verblijfstoerisme verder te stimuleren, krijgt de toerist in Limburg tegenwoordig een 'slechtweergarantie'.

    Ons land is inmiddels ook voor een aanzienlijk deel bedekt met knooppuntbewegwijzering. Grote delen van Noord-Brabant, Noord-Holland, Friesland en Zeeland zijn inmiddels voorzien van de genummerde bordjes, evenals delen van Gelderland (Veluwe), Overijssel (Twente) en Flevoland (Almere).
    Eric Nijland, directeur Fietsplatform, legt in het artikel uit dat ook hier steeds meer aan marketing wordt gedaan. In het oosten van het land zijn bijvoorbeeld al TOP’s te vinden (toeristische overstappunten).

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Knooppuntenbewegwijzering en marketing helpen Belgisch Limburg vooruit

Scroll naar boven