Voor Lijn 1 naar Zernike zijn drie tracés tegen elkaar afgewogen. GS en B&W kiezen nu voor het tracé door de binnenstad: door de Oosterstraat en over de Grote Markt. Twee alternatieve tracés zijn daarbij afgevallen.
Het tracé door de binnenstad betekent dat de reiziger in het hartje van de stad kan uitstappen. Voor de fietser houdt de tracékeuze in dat er fietsroutes moeten worden omgelegd en daar is bijvoorbeeld de Fietsersbond niet gelukkig mee.
De eerste schetsen voor het tracé van Lijn 1 tussen Hoofdstation Groningen en Zernike zijn in mei 2008 gepresenteerd. Nader onderzoek én een uitvoerige maatschappelijke discussie hebben geresulteerd in het plan om meteen na de eerste tramlijn ook een tweede aan te leggen, die ook het Universitair Medisch Centrum Groningen aandoet. Het UMCG heeft daar met klem om gevraagd. De bereikbaarheid van het UMCG is problematisch, met dagelijks meer dan 13.000 bezoekers uit de hele regio. Het tracé van de tram van Hoofdstation naar UMCG en Kardinge is nog niet bekend.