'Tram in Groningen verbetert verkeersveiligheid fietsers'

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:13-03-2009

De fietser gaat er door de komst van de tram in Groningen op vooruit. Dat wordt geconcludeerd in een rapport dat in opdracht van Project RegioTram is opgesteld. Belangrijkste reden is dat gelijk met de aanleg van de tram de fietsstromen beter worden gebundeld. Hiervoor worden goede fietsvoorzieningen aangelegd. En dat heeft een positief effect op de verkeersveiligheid en ook op het comfort voor fietsers.


In het rapport dat is opgesteld door adviesbureau VIA ontbreken harde cijfers over de verkeersveiligheid voor en na aanleg van de tram. Het bureau baseert zijn conclusies vooral op het gegeven dat de aanleg van de tram gepaard gaat met de aanleg van nieuwe veilige fietsvoorzieningen. 'Hoewel de tram op zich zorgt voor een grotere kans op letsel bij verkeersdeelnemers, zorgen alle ondersteunende maatregelen in het verkeersontwerp voor een verbetering van de verkeersveiligheid.'
In algemene zin kun je geen uitspraak doen over de verkeersveiligheidsaspecten van de tram, zo stelt het rapport verder. Dat hangt namelijk sterk af van de inpassing in het straatbeeld en de vormgeving. Als dat goed gebeurt, neemt de verkeersveiligheid toe. 'Uit onderzoek blijkt dat in Groningen de verkeersveiligheid zal toenemen dankzij de RegioTram. Hoe groot het effect uiteindelijk is, kan nu nog niet worden aangegeven.'

De verkeersveiligheid zal na aanleg van de tram onder meer toenemen omdat een tram veel bussen zal vervangen, aldus VIA. 'Hierdoor rijden minder voertuigen op straat, waarmee de kans op ongevallen aanzienlijk afneemt.' Verder is er bij het inpassen van de tram zoals gezegd bijzondere aandacht voor de inrichting. 'De straten worden van gevel tot gevel opnieuw ingericht. Bestaande gevaarlijke locaties worden hiermee opgelost. Dit leidt uiteindelijk tot een veiliger situatie dan die zonder tram.' En door de komst van de RegioTram verbetert het openbaar vervoer in en rond Groningen. 'Hierdoor groeit het autoverkeer minder, vergeleken met de situatie zonder tram.'
De positie van de fiets heeft een belangrijke rol gespeeld in de keuze voor het voorkeurstracé waarvoor Groningen zich nu heeft uitgesproken. 'Ook in de verdere uitwerking van de ontwerpen krijgt de fietser veel aandacht. Gelijk met de RegioTram wordt in het ontwerp de noord-zuid fietsroute (tussen universiteit en station) aangepakt en verbeterd. Over het hele tracé worden parallel aan de trambaan eigen voorzieningen voor de fietsers gerealiseerd, zoals vrijliggende fietspaden. Fietsers komen al fietsend in dezelfde richting als de tram dus niet op de trambaan. En op aantal locaties wordt zelfs een geheel eigen route aangelegd, zoals in de Gelkingestraat. Plekken waar fietsers de trambaan kunnen oversteken worden veilig ingericht.'

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

'Tram in Groningen verbetert verkeersveiligheid fietsers'

Scroll naar boven