Samenvatting van 3VO-artikel over de mogelijkheden om een 30km-limiet te handhaven, ook als een gebied niet of minder zelfhandhavend is ingericht.
Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)
Navraag door 3VO bij diverse politiekorpsen en -mensen, verspreid over het hele land, bevestigt het beeld dat de politie haar handen van de 30km/uur-gebieden heeft afgetrokken. 3VO is van mening dat dit onterecht is.
30 km/uur-wegen zijn aanzienlijk veiliger dan 50 km/uur-wegen. Weliswaar is het aantal ernstig gewonde voetgangers en fietsers op 30 km/uur-wegen aanzienlijk toegenomen, maar dat komt vooral door de toename van het aantal 30 km/uur-wegen. Niet goed ingerichte 30 km/uur-wegen zorgen wel voor relatief veel fietsslachtoffers.
In Soest gaat de politie een jaar lang de snelheid controleren in 30-km zones. Het is voor het eerst dat een héle gemeente wordt gecontroleerd.
BVOM heeft in Overijssel een pilotproject uitgevoerd met handhaving in 30km gebieden en op basis van subjectieve onveiligheid. Resultaten uiteenlopend en vooral nog niet echt helder.
BVOM heeft in Overijssel een pilotproject uitgevoerd met handhaving in 30km gebieden en op basis van subjectieve onveiligheid. Resultaten uiteenlopend en minder helder dan dit rapport suggereert.
Bureau Verkeershandhaving van het OM blijft huiverig staan tegenover snelheidscontroles bij onaangepaste infrastructuur, maar werkt nu wel op enkele klachtenlocaties.
Uitkomsten van een DHV-onderzoek naar verkeersveiligheid en bewonersoordelen in nieuw ingerichte 30km/uur-gebieden. Plus de uitkomsten van snelheidsmetingen door 3VO in dergelijke gebieden.