Juist meer kwaliteit gewenst

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Uitgever:Fietsverkeer
  • Datum:01-03-2003

Onderzoek in Maastricht leert dat bergingen bij woningen vaak tekortschieten als fietsenstalling.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Hoewel het spijtig is dat VROM met ingang van dit jaar de eisen ten aanzien van bergingen uit het Bouwbesluit heeft geschrapt, was datzelfde Bouwbesluit bepaald niet zaligmakend. Die conclusie kun je trekken uit het rapport van Laurent Theunissen, Fietsen stallen bij wooncomplexen,waarmee hij in 2002 afstudeerde aan de Hogeschool voor Verkeerskunde in Diepenbeek (België). Een berging moet aan heel wat meer eisen voldoen, wil de bewoner er zijn fiets stallen en deze ook regelmatig te voorschijn halen.
    Theunissen nam 26 wooncomplexen (2781 woningen) in Maastricht onder de loep en lette bij de selectie daarvan op een goede spreiding over bouwjaren en woonwijken. Hij onderscheidt drie typen complexen: portiekflats uit de jaren vijftig en zestig, galerijflats uit de jaren zeventig en tachtig en recent verrezen wooncomplexen. Als het om de grootte van de bergingen gaat, stelt Theunissen vast dat de oude portiekflats over het algemeen over veel meer bergruimte (gemiddeld ruimte voor 6,2 fietsen) beschikken dan de galerijflats (3,6 fietsen) en dat de moderne tijd - waar het Bouwbesluit (uit 1992) betrekking op heeft - nauwelijks verandering heeft gebracht (3,8 fietsen). Hoewel alle bergingen op één na wel aan de minimumeis van 3,5 m2 uit het Bouwbesluit voldoen, wordt de stallingscapaciteit bij een aanzienlijk deel van de complexen als krap ervaren. Wellicht omdat zij niet aan de 6,5-procentseis uit het Bouwbesluit voldoen, maar dat werd door Theunissen niet nader onderzocht.
    Maar niet alleen het formaat van de bergingen liet te wensen over. Theunissen concludeert onder andere ook dat de loopafstanden naar de berging erg groot zijn en het comfort slecht, dat de ruimten een onveilig en onprettig gevoel geven, dat de route naar de entree vaak bestaat uit een slecht verlichte, semi-openbare ‘achterom’ en dat er een relatief grote kans op fietsdiefstal bestaat. 
    Om het fietsbezit en -gebruik te stimuleren, formuleert Theunissen dan ook een reeks aanbevelingen voor het ontwerp van een berging. Voorwaarde daarbij is natuurlijk wel dat er überhaupt een berging wordt gerealiseerd…

Relevantie

Scroll naar boven