Kan de fiets kenniswerkers lokken?

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Karin Broer
  • Uitgever:Fietsverkeer nr. 30
  • Datum:11-06-2012

Een inspirerende stadse omgeving, weldadig, weelderig groen. In de kenniseconomie proberen metropolen en regio&'s zich te verkopen. Kan de fiets daarin een rol spelen? Heeft investeren in fietsvoorzieningen zin om de economische aantrekkingskracht van een stad te vergroten? De meningen zijn verdeeld. Econoom Richard Florida, professor aan de universiteit van Toronto, denkt van wel. Volgens hem kan de fiets een plaats aantrekkelijker maken voor een groep kenniswerkers. Nederlandse wetensc


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Richard Florida werd in 2002 bekend met het boek The Rise of the Creative Class. Gevraagd of volgens hem fietspaden van belang zijn voor een creatieve stad legt hij uit dat steden en regio's vier T’s nodig hebben‘om creativiteit en innovatie aan te moedigen zodat ze kunnen concurreren en bloeien in het creatieve tijdperk’. Die vier T’s zijn talent, technologie, tolerantie, en ‘territory assets’. Deze laatste T zijn de waarden en eigenschappen van een omgeving.
    ‘More than ever before, place matters’, aldus Florida, de plek maakt uit. Het gaat hier om de ‘vibe’ van een gebied. Florida: ‘Het promoten van fietsen kan bijdragen aan de kwaliteit van leven van een gemeenschap, het kan een plaats aantrekkelijker maken voor een groep kenniswerkers. Mensen willen leven in een omgeving die duurzaam, uniek en inspirerend voor hen is.’
    Florida gelooft dat creatieve werknemers een ‘authentieke’ omgeving nodig hebben met levendigheid op straatniveau. ‘Fietsen en andere alternatieve vormen van transport geven mensen de mogelijkheid hun steden op straatniveau te beleven. Dat geeft hen een gevoel voor plaats en verbindt hen met een omgeving.'
    Marco Bontje, stadsgeograaf van de Universiteit van Amsterdam, heeft meegewerkt aan een groot Europees onderzoek naar de aantrekkingskracht van Europese stedelijke regio’s, onder de titel ‘Accommodating Creative Knowledge’ Ziet hij een relatie tussen fietsen en ‘creatieve klasse’? Bontje: 'Hier in Nederland niet, in Amerika ligt dat iets anders. Fietsen is in Amerika meer een lifestyle, en een redelijk nieuwe. Ik kan mij voorstellen dat daar de ‘creative class’ meer fietst en dat het verbeteren van de fietsomstandigheden helpt om een stad aantrekkelijker te maken voor die creatieve klasse.'
    Peter Pelzer, promovendus van de Universiteit Utrecht, ziet parallellen tussen de veranderingen in de economie en meer fietsgebruik. ‘We hebben een economie waarin ideeën steeds belangrijker worden, waarin niet meer van negen tot vijf wordt gewerkt en waarin de steden in opkomst zijn. Tegelijkertijd met de wederopstanding van steden zie je in veel steden het fietsgebruik toenemen.’ Maar Pelzer gelooft niet in Florida’s stelling dat meer fietspaden de aantrekkingskracht van een stad als creatieve stad vergroot.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Kan de fiets kenniswerkers lokken

Scroll naar boven