Kansen voor de fiets in stedelijke agglomeraties in Noord-Brabant

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:E.P.J.M. Hessels, B.P. Peters, W.J. de Kruijfr en O. van Boggelen
  • Uitgever:Goudappel Coffeng
  • Datum:01-06-2004

Systematische analyse van specifieke kansen en belemmeringen voor fietsgebruik in Brabantse steden; input voor een nieuwe PVVP.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Het rapport Kansen voor de fiets in stedelijke agglomeraties in Noord- Brabant komt tot de volgende conclusies en aanbevelingen:

    Ontwikkelingen fietsgebruik
    - Net als in de rest van Nederland is de fiets ook in de B5 een belangrijk vervoermiddel.
    Voor bijna een kwart van de verplaatsingen neemt men de fiets.
    - Het fietsgebruik in de B5 is vergelijkbaar met het gemiddelde van Nederland en
    de rest van Noord-Brabant. In ’s-Hertogenbosch wordt het minst gefietst.
    - In de B5 wordt aanzienlijk minder gefietst dan in een viertal typische fietssteden.
    - Er doen zich geen duidelijke positieve of negatieve ontwikkelingen voor in het
    fietsgebruik in de B5.

    Doelstellingen fietsgebruik - Een groei van het fietsgebruik levert in meer of mindere mate een bijdrage aan
    alle drie de pijlers uit de centrale doelstelling uit de provinciale Visie Mobiliteit.
    De betekenis voor de sociaal-culturele pijler is het grootst, gevolgd door de economische
    pijler en tenslotte de ecologische pijler.
    - Op gemeentelijk niveau is vooral behoefte aan concrete doel- en taakstellingen
    ten aanzien van het fietsgebruik en de fietsomstandigheden. Echter: om bij beleidsmakers,
    bestuurders en politici draagvlak te krijgen en houden voor het
    fietsbeleid, is het wel van belang om steeds de betekenis van het fietsgebruik
    voor de centrale doelstelling te belichten.
    - Een gekwantificeerde taakstelling voor het fietsgebruik heeft weinig meerwaarde.
    Volstaan kan worden met een kwalitatieve formulering: behoud of toename van
    het fietsgebruik, eventueel aangescherpt naar doelgroep, tijdstip of gebied. Het is
    wel wenselijk om de ontwikkeling in het fietsgebruik en de fietsomstandigheden
    te blijven monitoren.

    Analyse beperkende factoren voor het fietsgebruik

    - De kwaliteit van de fietsinfrastructuur is slechts één van de vele factoren die het
    fietsgebruik in een stad bepalen. Naast andere factoren die betrekking hebben op
    de weerstand om de fiets te gebruiken, gaat het met name om factoren die betrekking
    hebben op ‘de mens ‘ en op weerstanden om de auto te gebruiken. Veel provinciale en gemeentelijke beleidssectoren hebben direct of indirect
    invloed op de factoren die het fietsgebruik bepalen.
    - Er is een grote samenhang tussen de verschillende factoren, zodat het moeilijk is
    de invloed van één enkele factor op het fietsgebruik vast te stellen. Bevorderen
    van het fietsgebruik heeft de meeste kans van slagen als de verschillende factoren
    in samenhang verbeterd worden.
    - In de samenhang van factoren worden twee zichzelf versterkende processen onderkend,
    die het fietsgebruik in een opgaande of neergaande spiraal kunnen
    brengen. Is het fietsgebruik als gevolg van een neergaande spiraal geminimaliseerd,
    dan is het zeer moeilijk om weer in een opgaande spiraal terecht te komen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Kansen voor de fiets in stedelijke agglomeraties in Noord-Brabant

Scroll naar boven