Klanten over de OV Fiets

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:Rianne Becht, Miriam van Bree en Laurent Theunissen
  • Uitgever:Fietsersbond
  • Datum:01-11-2005

Het klantenonderzoek OV-Fiets door de Fietsersbond: zakelijk en sociaal gebruik, maar vooral incidenteel. En erg tevreden klanten.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Anno 2005 kan op 81 plaatsen in Nederland een OV-fiets gehuurd worden. Deze flexibele vorm van fietsverhuur is enkele jaren geleden gestart door ProRail en heeft zich enorm ontwikkeld. De Fietsersbond stond aan de basis van dit initiatief en wilde graag de ervaringen weten van de vaste gebruikers van het OV-fietssysteem en organiseerde een digitale enquête op de website van OV-fiets. Dit rapport doet daar verslag van. Een paar cijfers: De OV-fiets wordt het meest gebruikt voor zakelijke doeleinden. 49 % van de klanten gebruikt de OV-fiets voor zakelijk verkeer en 14 % voor woon-werkverkeer. 60 % van de klanten gebruikt de OV-fiets voor bezoek aan vrienden of familie. Het aandeel klanten dat de fiets gebruikt om naar een recreatieve bestemming te gaan of om een recreatieve fietstocht te maken is 20 %.
    Gemak, vrijheid en snelheid zijn de meest genoemde redenen om de OV-fiets te gebruiken. De lage kosten zijn echter ook belangrijk. In het algemeen zijn veel klanten tevreden: nieuwe klanten worden goed geïnformeerd, de fietsen zijn voor veel mensen acceptabel, de dienstverlening op de verhuurlocaties gaat op veel punten goed. De tevredenheid over het contact met de OVfietsorganisatie is 85 %.
    Door de OV-fiets is het treingebruik toegenomen: 36 % van de 10.000 klanten beweert vaker met de trein te reizen dankzij de OV-fiets. Het autogebruik is afgenomen: 12,1 % van de klanten heeft de auto soms of regelmatig laten staan ten gunste van de trein. De concurrentiepositie van de trein ten opzichte van de auto is dus versterkt.

Relevantie

Scroll naar boven