Meer dan een netwerk

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Karin Broer
  • Uitgever:Fietsverkeer 23
  • Datum:22-10-2009

De fiets in een achterstandswijk heeft meer nodig dan een nette fietsroute, zo blijkt uit de inzendingen voor de ideeënprijsvraag De fietsvriendelijke wijk van de Fietsersbond. Een overzicht van de prijswinnaars.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Maak een ontwerp voor een van de veertig aandachtswijken waarin de fiets het meest logische vervoermiddel is. Dat was kort gezegd de opdracht van de ideeënprijsvraag De fietsvriendelijke wijk van de Fietsersbond.
    De eerste prijs in de vakwereld ging naar Posad, een jong stedenbouwkundig ontwerpbureau uit Den Haag. Zij maakten een ontwerp voor de Rotterdamse wijk Pendrecht.Ze bedachten onder meer de Brik, een kleine fietsenstalling voor 20 à 30 fietsen die bijvoorbeeld gecombineerd wordt met een groentewinkel of een kiosk.
    In de inzending die de tweede prijs in de vakwereld kreeg - Bike to skool - staat fietseducatie centraal. Deze inzending voor de Dordtse wijk Wielwijk-Crabbehof, van de gemeente Dordrecht samen met Lola Landscape Architects, zet er op in dat ieder kind leert fietsen. 
    De eerste prijs bij de studenten ging naar Dwalen door Den Haag, een ontwerp dat eigenlijk meer een methode is. Vier studenten bouwkunst van de Hogeschool voor de kunsten in Arnhem stapten in de Schilderswijk op de fiets en brachten in kaart wat de voor fietsers prettige plekken zijn om zich te bewegen. 
    In het ontwerp Velocity waarmee Anne-Sietske Verburg en Rens Wijnakker, studenten landschapsarchitectuur van de Wageningen universiteit, de tweede prijs behaalden, is er veel aandacht voor sociale veiligheid.

     

Relevantie

Scroll naar boven