Op weg naar een landelijk fietsverhuursysteem bij Openbaar Vervoersknooppunten

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:MuConsult
  • Uitgever:AVV
  • Datum:29-03-2004

Evaluatie van een door MOVE uitgevoerde subsidieregeling over de aansluiting tussen fiets en OV (2002/2003). Sterk gericht op OV-fiets.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De evaluatie komt tot de conclusie dat de introductie van een landelijk fietsverhuursysteem, ondanks het feit dat dit niet voor iedereen het ideale systeem is, aanzienlijke mobiliteitseffecten met zich meebrengen. Zo is de eerste voorzichtige schatting dat de OVfiets circa 0,5% nieuwe treinreizen tot gevolg heeft. Dit maakt de OV-fiets mogelijk ook voor NS-Reizigers interessant. Belangrijk daarbij is te realiseren dat deze effecten niet zonder meer gerealiseerd zullen worden. Dit blijkt wel uit het feit dat op dit moment al 70% van de geënquêteerde treinreizigers op een station uitstapt waar de OV-fiets verhuurd wordt.
    Niettemin ligt het huidige aantal verhuringen op jaarbasis thans rond de 60 duizend, zodat
    geconcludeerd moet worden dat het marktaandeel van OV-fiets thans lager is dan dat van
    Railstar. Communicatie en gewenning zullen er uiteindelijk toe moeten leiden dat de OV-fiets in staat is zijn marktpotentie volledig waar te maken.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Op weg naar een landelijk fietsverhuursysteem bij Openbaar Vervoersknooppunten

Scroll naar boven