Dit stelt Agentschap NL in de nieuwe uitgave 'Mobiliteitsmanagement bij ziekenhuizen en zorginstellingen'. Een middelgroot algemeen ziekenhuis met een regionale functie heeft jaarlijks een half miljoen polikliniekbezoekers. Ook opnames van patiënten en bezoek aan patiënten genereren veel verkeer. De meerderheid van patiënten en bezoekers reist met de auto naar het ziekenhuis. In de praktijk gaat het om zo’n 70 tot ruim 80% van deze groep. Onder medewerkers ligt het autogebruik veelal lager, maar meestal nog (ruim) boven de 50%. De groei van de auto(mobiliteit) ontstaat door schaalvergroting en concentratie van voorzieningen. Dit wordt mede veroorzaakt door de toenemende marktwerking in de zorg, aldus de brochure.
De uitgave geeft een overzicht van de mogelijkheden om de toestroom van patiënten, bezoekers én personeel in goede banen te leiden. De fiets kan daaraan een belangrijke bijdrage leveren, vooral als het gaat om het reisgedrag van het personeel.
Naast goede fietsvoorzieningen, inclusief omkleed- en douchefaciliteiten voor werknemers en de mogelijkheid om persoonlijke bezittingen veilig op te bergen, kan ook men ook leen- en huurfietsen aanbieden (bijvoorbeeld de ov-fets). Deze kunnen door medewerkers worden gebruikt om naar andere vestigingen te reizen. Ook bieden de fietsen de medewerkers overdag eventueel mobiliteit (en daarmee een oplossing voor medewerkers die de auto overdag niet meer ter beschikking hebben).
Verder wijst de brochure op de fiscale mogelijkheden om een fietsproject te introduceren. Werkgevers kunnen bijvoorbeeld onbelast een fiets ter beschikking stellen en onbelast € 0,19 per kilometer vergoeden voor het woon-werkverkeer. Ook men inhaken op ‘Trappers’, het fietsstimuleringsprogramma dat vooral bij ziekenhuizen succesvol wordt toegepast.
Voor bezoekers en patiënten kunnen er specifieke redenen zijn om voor de auto te kiezen.. Toch kan ook voor bezoekers en (polikliniek) patiënten het gebruik van de fiets een alternatief vormen. Deze groepen kunnen geïnformeerd worden over de mogelijkheden om met de fiets naar het ziekenhuis te reizen. In de communicatie kunnen de kostenvoordelen van het gebruik van de fiets ten opzichte van de auto (en de mogelijkheid om gratis te parkeren/stallen) een plaats krijgen.