De proef komt voort uit de
winnende inzending van het Amsterdam Bike City Innovatielab in 2022. Beeldend kunstenaar Wichert van Engelen kwam met het idee van drie maximumsnelheden: 10 km/h op de stoep, 20 km/h op het fietspad en 30 km/h op de rijbaan, met welk vervoermiddel dan ook. Dit zou moeten helpen de snelheidsverschillen op het fietspad te verkleinen.
De gemeente en de Vervoerregio Amsterdam, die de proef gezamenlijk uitvoeren, kozen voor de locatie de in elkaars verlengde liggende Eerste Constantijn Huijgensstraat en Bilderdijkstraat omdat hier veel fietsverkeer is en een smal fietspad dat afgesloten is van de rijbaan. Inhalen op dit fietspad is moeilijk, maar vanwege de toenemende snelheidsverschillen is hier wel behoefte aan.
Wethouder verkeer Melanie van der Horst: “Ik hoor steeds meer Amsterdammers van jong tot oud die niet meer durven te fietsen in de stad. Dat wil ik niet laten gebeuren. Eerder hebben we al met succes de snorfietsers naar de rijbaan verplaatst, waardoor het fietspad rustiger werd. Maar door de snelle opkomst van verschillende elektrische fietsen is het nu meer nodig om ruimte te maken op het fietspad voor mensen die langzamer rijden.”
Tot 19 juli mogen fietsers die harder rijden dan 20 kilometer per uur gebruik maken van de rijbaan, waar een maximumsnelheid geldt van 30 kilometer per uur. Het proeftraject tussen de Overtoom en de Kinkerstraat krijgt een duidelijke markering. Tijdens de proef meet de gemeente hoeveel fietsers er op de rijbaan fietsen, hoe het auto- en fietsverkeer hier mengt en of het fietspad rustiger wordt. Weggebruikers kunnen een online vragenlijst invullen over hun ervaringen en op de proeflocatie gaat de gemeente fietsers interviewen. De resultaten worden eind dit jaar verwacht.
Bron: Gemeente Amsterdam