Daartoe heeft het bureau ARS T&TT twee geïnstrumenteerde Fiat Panda’s op pad gestuurd, voorzien van camera’s GPS-apparatuur en speciaal ontwikkelde software die het voor veldwerkers mogelijk maakt snel allerlei gegevens te registreren. Zo zijn in de 21 gemeenten in de regio in totaal 1200 trajecten met een gemiddelde lengte van circa 1000 meter in kaart gebracht. Ieder vijf meter werden foto’s gemaakt van het traject en het wegdek en gaandeweg werd een groot aantal gegevens verzameld, zoals de breedte van een fietspad, de verhardingssoort en de onderhoudsstaat (waarbij onderscheid is gemaakt in hobbels, kuilen, scheuren en kieren). Voor het Sternetwerk werd ook de kleur van het wegdek vastgelegd, de aanwezigheid van verlichting en de aanwezigheid van beplanting. Maar ook is op kruisingen bijvoorbeeld gekeken hoe de voorrang is geregeld en wat de wachttijd bij de vri is.
Dat alles leverde een grote hoeveelheid gegevens op, zowel per criterium als per gemeente. Zo weten we nu bijvoorbeeld dat Helmond voor wat betreft de hobbels in de middenmoot zit. Sommige gemeenten tellen minder dan 20 hobbels per 10 km, andere meer dan 150. De gemeentelijke portefeuillehouders gaan nu de verschillen bespreken.