In december 1997 is door alle wegbeherende overheden het convenant Startprogramma Duurzaam Veilig ondertekend. Een van de afspraken betrof een sterke toename van de omvang van verblijfsgebieden buiten de bebouwde kom (60km/uur-zones). In 2003 was meer dan de helft van de 7.000 kilometer waterschapswegen als 60km/uur-zone heringericht. Deze herinrichting is gedegen geëvalueerd. Na drie jaarlijkse tussenrapporten is er nu een eindrapport van de evaluatie verschenen.
De ontwikkeling in verkeersveiligheid in twintig 60 km/uur-gebieden, met in totaal 850 km weglengte, zijn in de evaluatie afgezet tegen de ontwikkeling in een controlegroep van waterschapswegen waar geen maatregelen zijn getroffen. De 60km/uur-zones zijn vooral sober ingericht. Dat is te zien in de kosten, maar ook in het effect: de verkeersintensiteiten zijn niet gedaald maar zelfs licht gestegen. Dat zal te maken hebben met de relatief ‘lichte’ maatregelen die getroffen zijn en die niet tot andere routekeuzen hebben geleid. Desondanks, in de heringerichte gebieden blijkt het aantal slachtofferongevallen op kruispunten met 47% te zijn gedaald en op wegvakken met 17%. Gemiddeld is de daling in het aantal slachtoffers (27%) nog wat meer dan vooraf, bij de afsluiting van het convenant, werd verwacht (10% à 20%).