Thuiskomen in 2006

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Uitgever:Ministerie van Verkeer en Waterstaat
  • Datum:14-12-2007

Een overzicht van de monitoringsresultaten van de verkeersveiligheidscampagnes in 2003-2006 met onder andere de resultaten van de fietsverlichtingcampagnes.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De indicatoren bereik en waardering zijn in 2006 gestabiliseerd op een hoog niveau. Dit jaar zijn nieuwe campagneuitingen gebruikt, waarbij de indicatoren herinnering en de geholpen boodschapoverdracht hoog zijn gebleven. Vooral het aspect veiligheid wordt
    als campagneboodschap goed onthouden. De campagne heeft in 2006 niet direct gecommuniceerd dat de politie ook extra controleert op gebruik van fietsverlichting. De subjectieve pakkans is in 2006 niet gestegen tijdens de campagne en vergelijkbaar met eerdere jaren.
    Bij de onderzoeken van 2005 en 2006 geeft circa 90% van het algemeen publiek aan in het donker altijd met licht aan te fietsen. Uit het waargenomen gedrag blijkt dat het gebruik van fietsverlichting in werkelijkheid lager ligt, maar sinds de start van de campagne in 2003 is het verlichtingsgebruik duidelijk verbeterd. In 2006 had 62% van de fietsers zowel een brandend voor- als achterlicht, terwijl dat begin 2003 49% was.
    Kijkend naar de ontwikkeling over meerdere jaren blijkt dat na een sterke toename van het gebruik van fietsverlichting in 2003 en 2004 er in de laatste twee jaar sprake was van een stabilisering op het niveau van eind 2004. Er kan worden gesteld dat de campagne fietsverlichting sinds de start positieve resultaten teweeggebracht heeft. Door de combinatie van voorlichting, handhaving en regionale acties is het gebruik van
    fietsverlichting verbeterd. Door deze verbetering zijn in de periode 2003 tot en met 2006 2 verkeersdoden en circa 25 ziekenhuisgewonden bespaard.

Relevantie

Scroll naar boven