In 2012 hebben Decisio en Transaction Management Centre in opdracht van het toenmalige ministerie van Infrastructuur en Milieu de studie “Maatschappelijke kosten en baten van de fiets - Quick scan” uitgevoerd1 . In deze studie stond de vraag centraal of toepassing van de OEI-systematiek – indertijd de richtlijn voor maatschappelijke kosten-batenanalyses van grote (infrastructurele) projecten –ook zinvol voor fietsmaatregelen is. We concludeerden in 2012 dat er nog veel onzekerheid is over verschillende te gebruiken kengetallen/parameters, maar dat
een goede indicatie van de bandbreedte van de uitkomsten mogelijk is en dat het goed mogelijk is verschillende projecten tegen elkaar af te wegen en te prioriteren.
Tegelijkertijd stelden we vast dat, hoewel er een goede basis is, de methodiek, kengetallen en verkeersmodellen verbeterd kunnen worden. Door de witte vlekken in te vullen kan het MKBA-instrumentarium voor fietsprojecten een steeds grotere toegevoegde waarde vormen.
Na vijf jaar is de aanbeveling dat de toepassing van maatschappelijke kostenbatenanalyses (MKBA’s) voor fietsprojecten verbeterd kan worden nog steeds actueel. Uit verschillende praktijkcases is duidelijk geworden dat een herijking van de methodologie en te hanteren kengetallen gewenst is. Verder bestaat er vanuit het oogpunt van de MIRT-verkenningen bij het Rijk de wens om het afweeginstrumentarium op hetzelfde professionaliteitsniveau te brengen als dat voor de auto en het openbaar vervoer. Tot slot is in de Agenda Fiets 2017-2020 van Tour de Force met name voor de regionale fietsroutes als actie geformuleerd om tot een verbetering van het afweeginstrumentarium voor de fiets te komen. Om deze redenen heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan Decisio opdracht gegeven om te komen tot een ‘state-of-the-art’ van de belangrijkste parameters voor MKBA’s van fietsprojecten.