Snelfietspaden meer dan lonend

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:17-04-2018

De overheid zou er verstandig aan doen om ruim baan te geven aan het snelfietspad als een gezond, duurzaam en filevrij vervoermiddel. De maatschappelijk opbrengsten van de snelfietsroute Hellevoetsluis naar Spijkenisse liggen bijvoorbeeld ruim twee en een half keer zo hoog als de kosten.


Dat concludeert onderzoeker Ernst Bos van Wageningen Economic Research op basis van een kosten-batenanalyse van de nog aan te leggen Trambaan-snelfietsroute. Er ligt nu wel een fietsverbinding, maar die vertoont nog niet de kenmerken van een snelfietsroute. Door 5 miljoen euro te investeren moeten woon-werkers en recreanten in de toekomst vlotter door kunnen rijden.

Bos keek hoeveel fietsers er nu van de route gebruik maken en hoeveel dat er in de toekomst zullen zijn. Voor de baten van de nieuwe route baseerde hij zich onder meer op cijfers uit de literatuur. Zo gaat hij er vanuit dat de gemiddelde snelheid op het Trambaanpad ten minste 5 km/uur hoger komt te liggen. Dat levert reistijdwinst op en dat is te waarderen in euro’s. Uitgaande van een reistijdwaardering van 6,65 euro per uur voor recreatieve fietsers, impliceert dit een batenpost van 1,6 euro per tocht op een tracé van 14,4 kilometer. Op analoge wijze wordt de reistijdwinst voor utilitaire fietsers gewaardeerd op 3,37 euro per tocht, uitgaande van een reistijdwaardering van 14,03 euro per uur.

Verder is er vanuit gegaan dat  recreatieve fietsers een comfortabele snelfietsroute 2,69 euro per uur hoger waarderen dan een standaardroute. Voor forensen wordt die waarde geschat op 3,63 euro.

Aanleg van het snelfietspad zou er toe leiden dat 1,4 procent van de automobilisten overstapt op de fiets (1056 automobilisten). Dat is niet veel want het snelfietspad ligt parallel aan een rustige autoroute. Dat betekent ook dat aspecten als gezondheid, luchtkwaliteit en geluid financieel nauwelijks aantikken. De meeste winst komt voort uit de kortere reistijden voor de fietser (ca. 5 miljoen), gevolgd door comfort en veiligheidswinst (ca. 4 miljoen).

De rekensom komt er uiteindelijk uit op dat de fietsnelweg jaarlijks ruim een miljoen als maatschappelijk baten kan bijschrijven, dat afgezet tegen de investeringskosten van 5,1 miljoen euro betekent dat de kosten van de fietssnelweg binnen 4,7 jaar zijn terugverdiend.

Hierbij gaat het volglens de Wageningse onderzoeker waarschijnlijk om een voorzichtige schatting. Zo kon de meerwaarde van snelfietspaden voor e-fietsen niet goed in euro’s worden uitgedrukt, en ontbreekt er inzicht in de modal shift vanuit het ov. Verder is het waarschijnlijk dat de totale modal shift en de daaruit voortkomende baten in meer urbane gebieden aanzienlijk hoger kunnen uitvallen en zijn de mogelijke baten van het landschap als vestigingsfactor hierbij niet opgenomen.

Relevantie

Scroll naar boven