Provincie Utrecht biedt subsidie om fietspaden te verbreden

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:18-04-2022
De provincie Utrecht heeft in kaart gebracht waar te smalle fietspaden tot problemen kunnen leiden.

De knelpuntenanalyse van het Regionaal Fietsnetwerk (RFN) is daartoe uitgebreid met een nieuwe type knelpunt, namelijk 'breedtes van fietspaden’.

In 2019 heeft de provincie Utrecht een knelpuntenanalyse gemaakt voor het RFN zodat wegbeheerders gericht aan de slag kunnen met het oplossen van fietsknelpunten en het verbeteren van het RFN. Het gaat dan bijvoorbeeld om zaken als fietsveiligheid, verharding of verlichting. Afhankelijk van de ernst van het knelpunt is aan het knelpunt een label toegekend: ‘lage prioriteit’ of ‘hoge prioriteit’. Op basis van het toegekende label kan 50 of 65 procent subsidie worden aangevraagd voor verbetermaatregelen.

Aan de knelpuntenanalyse is nu de breedte van fietspaden toegevoegd. Adviesbureau Sweco heeft op basis van de breedte van fietspaden, CROW-aanbevelingen en fietsintensiteiten uit het fietsmodel, BRUTUS vastgesteld waar fietspaden 'voldoende breedte' hebben of ‘redelijk’, ‘te smal’ of ‘veel te smal’ zijn.

In de nieuwste versie van de knelpuntenanalyse krijgen fietspaden met het label ‘te smal’ of ‘veel te smal’ de prioriteit hoog, omdat op deze fietspaden de veiligheid in het geding kan komen met toenemende intensiteiten en snelheidsverschillen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Provincie Utrecht biedt subsidie om fietspaden te verbreden

Scroll naar boven