Vorig jaar is het Fietsberaad gestart met het project marktgericht fietsbeleid. In dit project wil het Fietsberaad de marketingprincipes die veel worden toegepast in het bedrijfsleven vertalen naar het fietsbeleid. Dat betekent onder andere: beter luisteren naar de klant en meer aandacht voor imago en beleving.
Het Fietsberaad wil in samenwerking met de gemeenten Apeldoorn, Hilversum, Nijmegen en Zwolle praktijkervaring opdoen met marktgericht fietsbeleid. Inmiddels is een uitgebreid onderzoek marktonderzoek uitgevoerd naar de wensen van mobilisten in deze gemeenten. Waarom kiezen zij de ene keer voor de auto en de andere keer voor de fiets? Welke associaties hebben ze bij de fiets? Dit marktonderzoek moet uitmonden in concrete marketingacties in genoemde gemeenten.
Tijdens de bijeenkomst zullen de resultaten uit het marktonderzoek en de eerste ideeën voor de marketingacties gepresenteerd worden. Daarnaast zoeken we nog naar voorbeelden van campagnes in binnen- en buitenland.
Programma
13.30 -14.00 Zaal open, ontvangst met koffie en thee
14.00 -15.30 Presentaties
Stappenplan voor marktgericht fietsbeleid en de opzet van de vier pilots.
Otto van Boggelen, Fietsberaad
Resultaten van de marktanalyse en segmentering in de vier gemeenten en landelijk
Laurens Langendonck, Blauw
Vertaling van het marktonderzoek in concrete doelen en een communicatie- en marketingstrategie
Jolanda van Oijen, XTNT
Concreet voorbeeld: ‘Met belgerinkel naar de winkel’: het doel en de effecten.
Gerard Sodderland, IVN Vereniging voor natuur- en milieueducatie
15.30 - 15.45 Pauze
15.45 - 16.30 Discussie met zaal en sprekers
16.30 Afsluiting en borrel