Fietspaden buiten de bebouwde kom zijn vaak niet verlicht. Bij fietsers roept dit een gevoel op van sociale onveiligheid. Het leidt ertoe dat mensen maar thuisblijven of de auto pakken. Dus dan toch maar voor verlichting zorgen, zou je zeggen! Echter, het aanbrengen van (permanente) verlichting is maatschappelijk steeds minder gewenst. Immers, het kost nogal wat energie, terwijl er juist ’s avonds en ’s nachts relatief weinig fietsers van het fietspad gebruik maken. En het doel van veel gemeenten is juist om het buitengebied donker te houden en onnodig licht zoveel mogelijk te vermijden. Een oplossing die tegemoet komt aan deze bezwaren is het aanbrengen van dynamische fietspadverlichting: verlichting die aangaat als er fietsers langskomen.
Op deze themabijeenkomsten presenteren drie praktijkmensen drie voorbeelden van fietspaden die zijn voorzien van dynamische fietspadverlichting:
Paul Kokx van de gemeente Delft vertelt over de ervaringen met toepassing van dynamische verlichting op fiets/wandelpaden in het recreatiegebied tussen Delft en Schipluiden.
Ries van der Borst van de provincie Utrecht over toepassing op fietspaden langs een viertal provinciale wegen.
Arthur Klink van de gemeente Utrecht over toepassing op een fietspad tussen Nieuwegein en Utrecht.
Alle ins en outs komen ter sprake: detectietechniek, lichtkeuze, tijdsintervallen, diminstellingen, uitvoering, kosten, ervaringen, keuzemogelijkheden, randvoorwaarden, do’s en don’ts.
De bijeenkomst vindt plaats in het vergadercentrum Hoog-Brabant dat is gevestigd op het Radboudkwartier in het winkelcentrum Hoog-Catharijne naast het Centraal Station in Utrecht. Het programma eindigt om 16.30 uur.