Met name met dynamische verlichting die 'meereist' met de fietser wordt volop geëxperimenteerd. Daarbij is een onderscheid te maken tussen half- en volautomatisch dimmen. Bij halfautomatisch dimmen regelt een tijdklok het begin- en eindstip van het dimmen. Afhankelijk van de aanwezige bekabeling kan dat vanuit een centrale gebeuren, of individueel per lantarenpaal. Het kan ook volautomatisch op basis van verkeersintensiteiten. Beide varianten komen voor.
De extra kosten laten zich bij kleinere projecten niet zomaar terugverdienen. Maar sociale veiligheid is vaak het hoofddoel, energiebesparing komt op de tweede plaats.
Al of niet in combinatie met dimmen, worden ook op veel plaatsen LED-lampen beproefd. De meningen daarover zijn nog verdeeld. Energiebesparing ligt in de lijn der verwachting, maar is nog lastig hard te maken. En bewoners zijn enigszins sceptisch over het felle witte licht.
Verder wordt ook geëxperimenteerd met groen licht, onder meer toegepast als proef op enkele fietspaden in de provincie Utrecht en Amsterdam.