Aandacht voor fietsvoorzieningen houdt stand

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Uitgever:Fietsverkeer
  • Datum:08-03-2003

De GDU, in werking sinds 1996, heeft niet geleid tot minder subsidies voor fietsinfrastructuur.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Sinds 1996 bestaat de Gebundelde Doeluitkering (GDU): geld van het ministerie van Verkeer en Waterstaat waarmee provincies en kaderwetgebieden infrastructurele projecten (waaronder fietsvoorzieningen) kunnen subsidiëren. De komst van de GDU maakte een einde aan specifieke subsidieregelingen per beleidsthema, zoals voor fietsbeleid. De angst bestond dat deze ‘ontschotting’ wel eens ten koste zou kunnen gaan van fietsprojecten die vaak kleiner zijn en misschien wel als minder belangrijk zouden worden aangemerkt. Die angst is tot nu toe ongegrond geweest, zo is al eerder gebleken: het Eindrapport Masterplan Fiets(1998) kwam uit op een aandeel GDU-bestedingen van 31% over de periode 1996-1997 en voor de periode 1998-2000 kwamen de Fietserbond ( Vogelvrije Fietser, september 2001) en Traffic Test ( Gebruik van de GDU, augustus 2002) uit op percentages van respectievelijk 35% en 30%.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Aandacht voor fietsvoorzieningen houdt stand

Scroll naar boven