Doelgroepen als speerpunt in Haaglanden

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:05-11-2010

In de nieuwe Fietsnota van Haaglanden neemt het doelgroepenbeleid een belangrijke plaats in. Het Stadsgewest wil zich de komende jaren vooral richten op jongeren, werknemers, volwassenen die weinig fietsen en recreanten.


In de goed doortimmerde nota spreekt Haaglanden de ambitie uit om het aantal fietsverplaatsingen per dag met 50 procent te laten groeien in 2030 ten opzichte van 2005. Nu ligt dat op 0,66 in Haaglanden en landelijk op 0,80.
Het Stadsgewest Haaglanden heeft daarbij vijf herkenbare doelgroepen in het vizier. Daarvoor heeft men zowel infrastructurele als niet-infrastructurele plannen op stapel staan. 

Fietscontainer

Voor kinderen tot 12 jaar wil men de aanleg van voldoende fietsenstallingen bij de basisschool stimuleren en moeten er prettige fietsroutes tussen huis en school liggen. Verder steunt men projecten als School op Seef en is de Fietscontainer geïntroduceerd waarmee op het schoolplein een verkeersparcours kan worden aangelegd en de school praktische fietslessen aan de leerlingen kan geven.
Voor oudere leerlingen, tot 18 jaar, gelden deels dezelfde voorwaarden maar daar komt een project als Biking2Skool=Cool in beeld. Ook werknemers zijn gediend met goede infrastructuur en stallingsvoorzieningen. Haaglanden spreekt daarbij ook de lokale wegbeheerders aan. Kantorenparken en bedrijventerreinen hebben vaak geen goede fietsinfrastructuur of zijn per fiets niet goed bereikbaar vanaf een station of vanuit de stad. Bij infrastructuur op bedrijventerreinen moet ook meer dan elders rekening worden gehouden met vrachtverkeer. Bijvoorbeeld door fietsers uit de voorrang te houden op rotondes en geen deelconflicten toe te staan bij verkeerslichten. Verder ligt er nog ruimte voor de OV-fiets. Werkgevers kunnen dienstfietsen ter beschikking stellen of een zakenabonnement afsluiten met OV-fiets of met de NS Businesscard.
Om weinig-fietsers over de streep te trekken wil Haaglanden investeren in de aanleg van fietsenstallingen bij de woning, bijvoorbeeld in de vorm van fietstrommels.
Voor alle doelgroepen, inclusief de recreanten, is een goed netwerk van belang. Haaglanden wil zich daarbij vooral concentreren op het verbeteren van complete routes, in plaats van het oplossen van knelpunten. 

Subsidies

Haaglanden stuurt het fietsbeleid in de regio vooral aan via subsidies. De subsidiemogelijkheden voor fietsprojecten worden uitgebreid. Ook infrastructurele projecten die niet op het regionaal fietsroutenet liggen kunnen 50 procent subsidie ontvangen, evenals bijvoorbeeld educatieprojecten en stallingen rond scholen, fietstrommels en fietslessen. 
Het is overigens de vraag of de ambities gelijk opgaan met de financiële middelen. Bij de introductie van de nota meldt Haaglanden dat de Fietsnota is vastgesteld met de aantekening dat de bezuiniging op de Rijksgelden ongetwijfeld zal leiden tot beperking van het fietsbudget. En de nota zelf heeft het over de noodzaak om jaarlijks €10 miljoen uit te trekken voor de plannen, waarvan tot 2017 zo'n € 30 miljoen pas is zeker gesteld.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Doelgroepen als speerpunt in Haaglanden

Scroll naar boven