Subsidieaanvraag Snelfietsroute F59 ’s-Hertogenbosch – Maasdonk – Oss

  • Soort:Beleidsdocumenten
  • Auteur:Goudappel Coffeng
  • Uitgever:Provincie Noord-Brabant, gemeente 's-Hertogenbosch, gemeente Oss, gemeente Maasdonk
  • Datum:04-10-2010

De subidie-aanvraag voor de F59 geeft een goed beeld van de verschillende aspecten van een snelfietsroute. De kansen en effecten, de samenwerking, de kwaliteitseisen, het ontwerp, de planning, de begroting en de communicatie.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De geplande fietssnelweg F59 verbindt de steden ’s-Hertogenbosch en Oss via de kernen Nuland en Geffen in de gemeente Maasdonk. De afstand tussen deze woon- en werkgebieden is gemiddeld 12 km. Verschillende (overheids)partijen staan achter de realisatie van de fietssnelroute. Dit heeft geresulteerd heeft in een subsidieaanvraag aan de Minister van Verkeer en Waterstaat. Deze subsidieaanvraag bestaat, naast de management-samenvatting, uit 6 documenten.

    1 Onderzoek fietspotentie F59 ’s-Hertogenbosch – Maasdonk – Oss

    Zowel in de huidige als de toekomstige situatie is sprake van doorstromingsproblemen op het hoofdwegennet tussen ’s-Hertogenbosch en Oss. De realisatie van de fietssnelweg F59 zorgt voor een positieve bijdrage aan het oplossen van dit bereikbaarheidsknelpunt en zorgt voor een sterke verbetering van de fietsbereikbaarheid op deze fietsas. Na realisatie van de F59 is het mogelijk om vanuit het NS-station ’s-Hertogenbosch Centraal de komgrens van Oss te bereiken binnen 45 minuten. Dat is een tijdswinst van 15 minuten t.o.v. de huidige situatie. Hierdoor zal een verschuiving plaats vinden van autogebruik naar fietsgebruik.

    2 Samenwerkende partijen

    Het realisatievoorstel is tot stand gekomen in samenwerking met de provincie Noord-Brabant, de gemeenten ’s-Hertogenbosh, Maasdonk en Oss, de Fietsersbond en de Kamer van Koophandel.

    3 Kwaliteitseisen hoogwaardige snelfietsroute F59

    Een belangrijk onderdeel in de planvorming is het pakket van kwaliteitseisen. Het doel hiervan is het bieden van een ontwerp- en toetsingskader, zodat een kwalitatief hoogwaardige fietsroute ontstaat. Hierdoor wordt het nationale, provinciale, regionale en lokale fietsbeleid verder geëffectueerd.

    Vanwege de verschillende ruimtelijke, infrastructurele en verkeerskundige elementen is in het beoordelingskader onderscheid gemaakt in de ligging van de fietsroute binnen- en buiten de bebouwde kom en in gebruik (meer- en minder dan 2.500 fietsers / etmaal). In de kwaliteitseisen is uitgegaan van de hoofdeisen die aan fietsinfrastructuur worden gesteld: comfort, veiligheid, directheid en aantrekkelijkheid.

    4 Projectomschrijving schetsontwerp, planning en begroting

    Op basis van de kwaliteitseisen is voor het gehele tracé een schetsontwerp gemaakt. Hierbij is rekening gehouden met de fysieke mogelijkheden, kosten en bestuurlijke wensen. De totale kosten voor het uitvoeren van de maatregelen uit het schetsontwerp zijn € 4,3 miljoen. Dit bedrag is inclusief raming grondaankoop, nutsvoorzieningen en meubilair, maar exclusief BTW, planvoorbereiding, monitoring / evaluatie en communicatie.

    5 Communicatiestrategie snelfietsroute F59

    Om het potentieel automobilisten te verleiden om de fiets te pakken, is het essentieel de routes actief onder de aandacht te brengen. Dit kan enerzijds door het informeren over de nieuwe routes en het doel dat zij dienen en anderzijds door acties om de doelgroep te prikkelen om te gaan fietsen.

    6 Monitoringsystematiek snelfietsroute F59

    Om de effecten van realisatie van de snelfietsroute inzichtelijk te maken, is het van belang te weten welke beleidsinspanningen zijn verricht om de doelstellingen te halen, de mate waarin de doelstellingen zijn gehaald en de doelmatigheid van de inspanningen. Dit gebeurt door het opzetten van een monitor waarin een aantal indicatoren worden gemeten volgens de methodiek ‘Meten=Weten’.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Subsidieaanvraag Snelfietsroute F59 ’s-Hertogenbosch – Maasdonk – Oss

Scroll naar boven