Het onderzoek bespreekt onder andere enkele Nederlandse initiatieven voor het meenemen van de fiets in het ov, De fiets kan momenteel in de bus mee onder de Westerscheldetunnel, een kort traject tussen twee haltes als compensatie voor de weggevallen veerdienst. Er wordt echter weinig gebruik van gemaakt. Verder zijn er, naast mislukte experimenten en fietsreisbussen die het onderzoek noemt, mogelijkheden in Amsterdam (veren, metro en IJtram), Rotterdam (metro), Den Haag (RandstadRail). In Amsterdam bijvoorbeeld kunnen fietsen tegen gereduceerde betaling mee in de metro en in tram 26 (IJttram). In de voertuigen zijn hiervoor speciale plekken aangewezen. Stadsregio Rotterdam heeft in december 2009, na een proefperiode van enkele maanden, besloten dat fietsen in het weekend en buiten de spitstijden en na 18.30 uur gratis mee mogen in de metro. En dan is er nog de succesvolle waterbusverbinding tussen Dordrecht en Rotterdam waar veel fietsers dagelijks gebruik van maken.
Met de NS kun je fietsen buiten de spits en in het weekend meenemen voor een vast tarief, ongeacht de reisafstand (Dagkaart fiets: 6 euro). Bij andere aanbieders van treinreizen kunnen ook fietsen mee, bijvoorbeeld op het lighttraintraject Dordrecht-Geldermalsen, ofwel de MerwedeLingelijn (Arriva). De interesse hiervoor is boven verwachting,
Ten slotte nog een proefproject met bikecarriers aan de voorzijde van de bus. Dit is in Europa verboden vanwege de verkeersveiligheid en bescherming van zwakke weggebruikers. Toch doet een consortium van Volvo Nederland, Veolia Transport en studiebureau N[able] onderzoek naar de mogelijkheden op bussen in Gelderland. Het ministerie van V&W heeft hiervoor ontheffing verleend.
Samenvattend stelt het rapport dat de fiets in het ov wellicht kansen heeft op de verbindende, landelijke lijnen, niet op ontsluitende lijnen. Vandaar dat het rapport ook aanbeveelt in stedelijke gebieden en knooppunthaltes voluit in te zetten op fietsverhuur.