Fiets mee in het ov lost niet veel op

  • Soort:Artikel Fietsverkeer
  • Auteur:Maarten Reith
  • Uitgever:Fietsverkeer 25
  • Datum:08-06-2010

In Nederland geloven we vooral in de keten. Met de fiets naar het station en met - een tweede -fiets van station naar kantoor. We zijn er inmiddels aan gewend, maar waarom niet de eigen fiets mee in trein of bus? Het scheelt vaak een extra fiets en een stallingsplaats. Een recente Vlaamse internationale inventarisatie van fietsmeeneemsystemen in het ov laat echter zien dat de mogelijkheden daartoe beperkt zijn.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Het onderzoek bespreekt onder andere enkele Nederlandse initiatieven voor het meenemen van de fiets in het ov, De fiets kan momenteel in de bus mee onder de Westerscheldetunnel, een kort traject tussen twee haltes als compensatie voor de weggevallen veerdienst. Er wordt echter weinig gebruik van gemaakt. Verder zijn er, naast mislukte experimenten en fietsreisbussen die het onderzoek noemt, mogelijkheden in Amsterdam (veren, metro en IJtram), Rotterdam (metro), Den Haag (RandstadRail). In Amsterdam bijvoorbeeld kunnen fietsen tegen gereduceerde betaling mee in de metro en in tram 26 (IJttram). In de voertuigen zijn hiervoor speciale plekken aangewezen. Stadsregio Rotterdam heeft in december 2009, na een proefperiode van enkele maanden, besloten dat fietsen in het weekend en buiten de spitstijden en na 18.30 uur gratis mee mogen in de metro. En dan is er nog de succesvolle waterbusverbinding tussen Dordrecht en Rotterdam waar veel fietsers dagelijks gebruik van maken. 
    Met de NS kun je fietsen buiten de spits en in het weekend meenemen voor een vast tarief, ongeacht de reisafstand (Dagkaart fiets: 6 euro). Bij andere aanbieders van treinreizen kunnen ook fietsen mee, bijvoorbeeld op het lighttraintraject Dordrecht-Geldermalsen, ofwel de MerwedeLingelijn (Arriva). De interesse hiervoor is boven verwachting, 
    Ten slotte nog een proefproject met bikecarriers aan de voorzijde van de bus. Dit is in Europa verboden vanwege de verkeersveiligheid en bescherming van zwakke weggebruikers. Toch doet een consortium van Volvo Nederland, Veolia Transport en studiebureau N[able] onderzoek naar de mogelijkheden op bussen in Gelderland. Het ministerie van V&W heeft hiervoor ontheffing verleend. 

    Samenvattend stelt het rapport dat de fiets in het ov wellicht kansen heeft op de verbindende, landelijke lijnen, niet op ontsluitende lijnen. Vandaar dat het rapport ook aanbeveelt in stedelijke gebieden en knooppunthaltes voluit in te zetten op fietsverhuur.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Fiets mee in het ov lost niet veel op

No data found
Scroll naar boven