Geen extra geld voor fietsbeleid Rijk

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:23-11-2009

Hoewel minister Eurlings het belang van de fiets onderstreept, is hij niet van plan deze kabinetsperiode meer geld uit te trekken voor fietsbeleid dan de 200 miljoen euro die al in de plannen opgenomen is. Dit bleek tijdens de behandeling van de initiatiefnota van Kamerlid Atsma. Zowel de Kamerleden als minister Eurlings waren vol lof over het initiatief van Atsma.


Minister Eurlings, die de zieke staatssecretaris verving, zag er echter geen aanleiding om met meer geld over de brug te komen. Eurings: 'Het moet uit de lengte of de breedte komen. Ik zie geen mogelijkheden om meer geld vrij te maken voor fietsbeleid, zonder dat dit ten koste gaat van andere afspraken die we met de Kamer hebben gemaakt. Sterker nog: ik kijk met grote zorgen vooruit naar naar de herijkingsoperatie volgend jaar.'
Verder benadrukte de minister dat fietsbeleid in de eerste plaats een verantwoordelijkheid is van decentrale overheden. Eurlings: 'Wij zijn tevreden over de inzet van decentrale overheden. We zien geen reden om de decentralisatie wat fietsbeleid betreft terug te trekken'.
Wat zijn eigen ministerie betreft wil de minister vooral door op de ingeslagen weg, met investeringen in stationsstallingen en fietssnelwegen, ondersteuning van de campagne Heel Nederland Fietst, de ontwikkeling van airbags aan de buitenkant van de auto en fietsverlichtingscampagnes. Dit wordt deels gefinancierd uit de tien miljoen euro die vorig jaar op verzoek van de Kamer is vrijgemaakt voor fietsbeleid. Hiervan is overigens nog 6 miljoen beschikbaar voor nieuwe initiatieven. Voor de zomer van 2010 komt staatssecretaris met een plan voor de stationsstallingen op de middellange termijn.

Met name de linkse oppositie zocht steun voor moties voor meer geld, tijdens de komende begrotingsbehandeling van Verkeer en Waterstaat. De regeringspartijen deden echter geen concrete toezeggingen. De discussie verliep volgens de traditionele scheidslijnen in de Kamer. VVD-kamerlid Aptroot steunde in grote lijnen de voorstellen uit de nota Atsma, maar kon zich niet vinden in een aantal voorstellen. Zo was hij het niet eens met het voorstel om de fiscale vrijstelling ook voor de fiets te verhogen naar 19 cent per kilometer. Voor automobilisten geldt hetzelfde bedrag, terwijl een auto in het gebruik toch veel duurder is, zo betoogde Aptroot. Daarnaast bepleitte hij om de aanleg van fietspaden te financiering door minder drempels aan te leggen. GroenLinks-Kamelid Van Gent hield daarentegen een hardnekkig pleidooi om te snijden in de uitgaven voor auto-infrastructuur ten gunste van de fiets. Van Gent: 'Het is nu een kwestie van doorbijten. Er moet boter bij de fiets'. GroenLinks kwam verder met het voorstel om automobilisten die hun nummerplaat inleveren een fiets cadeau te geven. Eurlings was bereid om te bekijken of dit idee ook handhaafbaar is.
Op verzoek van de Kamer deed Eurlings wel de toezegging dat hij en de staatssecretaris begin volgend jaar met een brief komen, waarin gedetailleerd wordt ingegaan op alle 45 voorstellen uit de nota Atsma. Hij wil het Nationaal Mobiliteitsberaad daar wel nadrukkelijk bij betrekken. Het debat wordt in februari voortgezet.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Geen extra geld voor fietsbeleid Rijk

Scroll naar boven