Onderzoeksrapport leenfietsen Utrecht

  • Soort:Onderzoeksrapport
  • Auteur:Ronald Hendriks en Joost Ebeling Koning
  • Uitgever:Hendriks | Rademakers
  • Datum:09-09-2008

Onderzoek naar de wenselijkheid van, en mogelijkheden voor een systeem van leenfietsen in de stad Utrecht.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Door de Utrechtse gemeenteraad is een initiatiefvoorstel vastgesteld om te komen tot een systeem van Leenfietsen in Utrecht. Gedacht wordt aan een systeem waarbij forensen, Utrechters en toeristen, op veel verschillende plekken een fiets kunnen pakken en deze elders weer terug kunnen zetten. Dergelijke systemen zijn (buiten Nederland) erg in opmars. JC Decaux, exploitant van buitenreclame, heeft veel succes met zo’n systeem in Parijs en Lyon. Het fietsgebruik steeg er fors, de techniek werkt goed. Maar ook in andere Europese steden zijn voorbeelden van leenfietsensystemen. Clear Channel Outdoor, eveneens exploitant van buitenreclame, heeft systemen in onder andere Oslo en Barcelona. Deutsche Bahn biedt in Duitsland Call a Bike aan. Ook zijn er systemen in bijvoorbeeld Wenen en Londen en kijken verschillende grote steden naar de mogelijkheden. Een leenfietssysteem is een innovatieve manier om het fietsgebruik te stimuleren. In de afweging of er een leenfietssysteem in Utrecht moet komen, spelen verschillende factoren een rol. Het college van B&W streeft naar een vermindering van het aantal autoverplaatsingen in de stad ten gunste van het OV en de fiets. De leenfiets kan hier aan bijdragen door als aanvulling op het OV te functioneren, waardoor het OV aantrekkelijker wordt voor de automobilist. Daarnaast kan het een alternatief zijn voor korte ritten in de stad. Een tweede doelstelling in het streven de bereikbaarheid van de stad te verbeteren is een vermindering van de fietsparkeerdruk. Op termijn kan de leenfiets zorgen voor een vermindering van de fietsparkeerproblematiek in de stad doordat leenfietsen efficiënter (meerdere keren per dag) worden gebruikt dan eigen fietsen. In het initiatiefvoorstel wordt gesteld dat het leenfietssysteem een bijdrage moet leveren aan goed voor- en natransport vanuit treinstations en (toekomstige) transferia. Het systeem moet beschikbaar zijn voor iedereen die ervan gebruik wil maken. De hoofddoelgroep zijn mensen die gebruik maken van stations en transferia, maar ook Utrechters en toeristen moeten gebruik kunnen maken van het systeem. Om de leenfiets tot een succes te maken moet de leenfiets aantrekkelijk zijn: hij moet 24 uur
    per dag beschikbaar zijn, goed herkenbaar, eenvoudig toegankelijk en ‘hufterproof’. Het
    gebruik moet goedkoop zijn en met name op strategische plaatsen moeten altijd voldoende fietsen staan. Tot slot moet het systeem financieel verantwoord zijn onderbouwd. Dit onderzoek brengt de behoefte aan een leenfietssysteem in kaart en onderzoekt de invloed van een leenfietssysteem op de bereikbaarheid van de stad, het aantal fietsverplaatsingen en de fietsparkeerdruk.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Onderzoeksrapport leenfietsen Utrecht

Scroll naar boven