De fietsparkeerplekken in het Utrechtse Smakkelaarsveld en het Stadsbalkon in Groningen zijn voorzien van speciale klemmen die meten hoe lang een fiets in de stalling staat. Daartoe is iedere individuele fietsrail voorzien van een opgeschroefde wipschakelaar. Die is uitgerust met de nodige elektronica én een batterijtje. De wipschakelaar kantelt zodra er een fiets wordt geplaatst. Op dat moment zendt de schakelaar draadloos een signaal naar het ontvangststation dat is gemonteerd op een paal op het stallingsterrein. Daarvan staan er op Smakkelaarsveld enkele tientallen. Die geven de informatie door aan een centrale computer, die bij het bedrijf staat dat het systeem in opdracht van Prorail beheert. De verzamelde gegevens worden via internet teruggestuurd naar de beheerder van de stalling. Die kan op een beeldscherm exact zien welke plaatsen vrij zijn, welke bezet zijn en hoe lang een fiets er staat. Staat die er langer dan 14 dagen dan haalt de stallingsbeheerder (de gemeente) de fiets weg.
Behalve dat het beheer eenvoudiger wordt, kunnen gebruikers van de stalling sneller hun weg vinden via digitale schermen bij de ingang. In één oogopslag is duidelijk waar er in de stalling nog vrije plaatsen zijn. De proef loopt zes maanden. Bij succes zal het systeem ook in andere fietsenstallingen bij stations ingezet worden. De kosten bedragen nu nog ruim €100 per stallingsplaats, maar Prorail hoopt dat dit bedrag in de toekomst zal zakken.


