Reizigers waarderen innovatieve fietsprojecten rond stations

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:24-02-2014

Vier fietsprojecten die in het kader van het programma 'Innovatief reizen' subsidie kregen, hebben tot merkbare en door reizigers gewaardeerde verbeteringen in het voor- en natransport per fiets&geleid. Het gaat om de E-fiets, Calllock, het LED's parkeersysteem en de Vrachtfiets.


Dat concludeert adviesbureau MuConsult die deze en andere gesubsidieerde projecten evalueerde.

Maar of het direct ook al meer reizigers oplevert, is nog niet te zeggen.

Het programma ‘Innovatief reizen van en naar het station’ vloeit voort uit het Actieplan ‘Groei op het spoor’.
Reizigers en bedrijven konden ideeën opperen om met originele oplossingen te komen voor de problemen die reizigers ervaren tijdens hun reis van en naar het station. Veel inzendingen hadden betrekking op de fiets en fietsenstalling.

Dat leidde onder meer tot een pilot waarbij OV-fiets op tien stationslocaties in totaal 100 E-fietsen inzette voor het natransport. Uit een evaluatie van de pilot bleek dat 2.700 unieke klanten de E-fiets hebben geprobeerd, waarvan 39% ten minste twee keer een E-fiets heeft gehuurd. Het gebruik van de E-fiets is lager dan bij de aanvraag was ingeschat en verschilt per locatie. Met een aandeel van 17% in het aantal ritten was de E-fiets het meest succesvol in Den Haag, terwijl Gouda met een aandeel van 5% de minst succesvolle locatie was.

De E-fiets werd vooral door ouderen gehuurd: 70% van de klanten is 50 jaar of ouder en de gemiddelde leeftijd van de klanten is 55 jaar. De klanten zijn in de meeste gevallen hoger opgeleid: 75% heeft ten minste een HAVO-opleiding gevolgd. De klanten waarderen de E fiets met een 7,7 (op een 10-puntsschaal). Zij zijn vooral te spreken over het comfort (8.2) en gebruiksgemak (7,8).

Onduidelijk is in hoeverre de E-fiets nieuwe klanten heeft weten te trekken, dat wil zeggen klanten die vanwege de mogelijkheid om een E-fiets te huren een OV-fietsabonnement hebben afgesloten. Of dat de E-fiets door klanten is gehuurd die al in het bezit van Ovfietsabonnement waren en anders een OV-fiets zouden hebben gehuurd. Ook is onduidelijk in hoeverre er klanten zijn die door de mogelijkheid om een E-fiets te huren voor de trein gekozen hebben.

Calllock heeft in de omgeving van Middelburg een pilot opgezet met een geautomatiseerd verhuursysteem voor fietsen. De fietsen van Calllock werden vooral door mensen tot 35 jaar gehuurd (38%); het aandeel ouderen (55+) is met 18% veel kleiner dan bij de E-fiets. Daarmee lijkt de gebruikersgroep van Calllock meer op de gebruikersgroep van de OV-fiets. Klanten waarderen het lokale karakter van het verhuursysteem van Calllock evenals de mogelijkheid om de fiets op een andere locatie achter te laten. En omdat klanten, anders dan bij de OV-fiets, geen abonnement hoeven af te sluiten, zijn de fietsen van Calllock ook toegankelijk en bruikbaar voor incidentele (trein)reizigers en toeristen.

In november 2012 opende op station Haarlem een proef met het LED’s Parksysteem. In de fietsenstalling is bij elk looppad een dynamisch verwijzingsbord geplaatst dat aangeeft hoeveel vrije plekken zich in die rij bevinden. Boven het looppad van elke rij is ledverlichting aangebracht die aangeeft waar de vrije plekken zich bevinden. Er is veel waardering voor het LED’s Parksysteem. In diverse gemeenten, waaronder Nijmegen, is daarnaast vraag naar een systeem dat inzicht geeft in de bezetting en reizigers helpt om snel een vrije plek te vinden.

En in 2012 is de recreatieve Vrachtfiets ontwikkeld en succesvol getest met 7 stuks in de regio Castricum. Vanwege het recreatieve karakter van het gebruik van de Vrachtfiets is de implementatie gericht op het toeristische domein. Het product Vieco heeft zich hieruit ontwikkeld.

Voor de E-fiets, Calllock’s fietsverhuursysteem en LED’s Parksysteem lijkt er voldoende belangstelling vanuit de markt te zijn om deze projecten zonder verdere subsidies te continueren, aldus de evaluatie. Deze projecten zouden op termijn zichzelf moeten kunnen bedruipen. Dit geldt in mindere mate voor de Vrachtfiets het geval te zijn. Vanwege het recreatieve karakter schatten de initiatiefnemers zelf ook in dat het gebruik niet voldoende zal zijn om alle kosten te dekken.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Reizigers waarderen innovatieve fietsprojecten rond stations

Scroll naar boven