Revolutie of risico? Een onderzoek naar de verkeersveiligheidsaspecten van de speed pedelec

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:R.J. de Bruijne, Ing. Martijn v.d. Lindeloof
  • Uitgever:Grontmij
  • Datum:12-02-2016

De Grontmij onderzocht de verkeersveiligheidaspecten van de snelle 45 km/uur-fiets door .pedelecrijders te ondervragen en het rijgedrag te registreren met gps. Geconcldeert wordt dat niet veilig is om de speed pedelec net als de bromfiets binnen de bebouwde kom naar de rijbaan te verplaatsen.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Belangrijkste bevindingen uit het onderzoek: De speed pedelec sluit aan bij de beleidswens om leefbaarheid, klimaat, volksgezondheid en bereikbaarheid te verbeteren. Buiten zijn, gezondheid en plezier zijn de belangrijkste redenen om een speed pedelec aan te schaffen. Besparing in reistijd en reiskosten doen er minder toe. Gebruikers hebben een leeftijd tussen de 30 en de 60 jaar. De speed pedelec wordt meer gebruikt door mannen dan door vrouwen. Ruim 85% van de huidige gebruikers zijn mannen. 65% van de gebruikers gebruikt de speed pedelec als vervanging voor de auto. Het voertuig wordt gemiddeld 4 dagen per week gebruikt. Gemiddelde afstand per woon-werk rit is 21 kilometer (enkele rit). De reistijden zijn met de speed pedelec zeer betrouwbaar. De reistijd wijkt gemiddeld slechts 6% af van het gemiddelde. Er wordt voornamelijk buiten de bebouwde kom gereden. Binnen de kom wordt er voornamelijk gebruik gemaakt van doorgaande routes. De gemiddelde kruissnelheid die is gemeten is 35 km/h. Binnen de bebouwde kom ligt deze nog enkele kilometers lager. Bijna alle gebruikers zijn tevreden met hun snelheid. De doelgroep is positief over het vervoersmiddel. De gebruikers beoordelen het voertuig met een 8,7. De meeste gebruikers zijn het oneens met de voorgestelde maatregelen om speed pedelecs naar de rijbaan te verplaatsen. 70% van de gebruikers draagt een fietshelm. Er worden geen brommerhelmen gebruikt. Gebruikers zijn fel tegen het verplicht stellen van een brommerhelm. Bijna de helft van de gebruikers voert geen kentekenplaat. Op grond van deze bevindingen wordt geconcludeerd dat het niet verstandig is de speed pedelec naar de rijbaan te verbannen zoals minister Schultz van plan is. Dat draagt niet bij aan de verkeersveiligheid en zal het gebruik van de speed pedelec als vervanger van de auto afremmen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Revolutie of risico Een onderzoek naar de verkeersveiligheidsaspecten van de speed pedelec

Scroll naar boven