Bewijzen voor effectiviteit fietsbeleid

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Uitgever:Fietsverkeer
  • Datum:01-10-2003

Uit een historische studie naar de ontwikkeling van fietsgebruik, uit vergelijkingen tussen gemeenten en uit de Fietsbalans blijkt: fietsbeleid werkt, op langere termijn. [Fietsverkeer - 2003]


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Het fietsgebruik verschilt sterk per stad, zo blijkt uit CBS-gegevens. Dat gold al in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw, toen het aandeel verplaatsingen per fiets in 48 gemeenten met 50.000 tot 200.000 inwoners uiteenliep van ruim 10% tot bijna 40%. Die verschillen blijken nog steeds te gelden en vallen hooguit voor een deel te verklaren door verschillen in bijvoorbeeld omvang en samenstelling van de bevolking, de ligging ten opzichte van andere steden, economische karakteristieken, de kwaliteit van het lokale openbaar vervoer. Simpele cijfers geven duidelijke aanwijzingen dat ook het gemeentelijk verkeersbeleid, en dus het fietsbeleid, erop van invloed is of in een gemeente veel of weinig wordt gefietst.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Bewijzen voor effectiviteit fietsbeleid

Scroll naar boven